Nieuws
Now Reading
Interview • “In Skies of Saturn kun je rustig rebelleren door tegen de stroming in te gaan”
0

Interview • “In Skies of Saturn kun je rustig rebelleren door tegen de stroming in te gaan”

by Wesley Akkerman25 april, 2014

In de trip-game Skies of Saturn van FourceLabs draait het niet om winnen. Maar ook niet om verliezen. Het draait om verkennen en met de wind meegaan. In die zin heeft het iets weg van indiehit Journey en laat dat nou net een inspiratiebron zijn. Maar: anders dan bij Journey, schiet je er hier wel wat mee op eens tegen de stroming in te gaan. “Rustig rebelleren noem je dat.”

Het is een spel dat je speelt tussen de drukke momenten van het leven in. Vlak voordat je gaat slapen of wanneer je download nog drie minuten en 46 secondes duurt. Het spel is ontworpen om tot rust te komen en is derhalve kalm van aard. “Skies of Saturn is een game van verkenning en ontdekking in een abstracte wereld van beeld en geluid. Je zeilt door een voortdurende veranderende wereld waar de wind eeuwig waait door nauwe kloven en wijdse luchten”, vertelt oprichter van ontwikkelaar FourceLabs Karel Millenaar met fijn gevoel voor drama.

Je reist met je zeil van plek naar plek. “Voor open gedeeltes is het fijn om de wind te vangen, zodat je snel afstanden kunt overbruggen. Voor de nauwere stukken is het beter om wat tegen de wind in te gaan zodat je soepel door nauwe gangen kunt bewegen. Onderweg ontdek je bijzondere plekken van beeld en klank die reageren op je aanwezigheid.” Het helpt dus om af en toe letterlijk tegen de stroming in te gaan, want dan ontdek je plekken waar de wind je anders nooit had gebracht. Een tof gameplayconcept, met misschien een diepe levensles.

sos_screenshot14

De luchten van de planeet Saturnus zijn alles behalve leeg, dus je komt op verschillende momenten interessante dingen tegen. “Wezens vluchten van je weg of worden juist aangetrokken door je beroeringen”, legt Millenaar verder uit. “Sommige laten je iets bijzonders zien, terwijl andere je juist belemmeren. Je kunt souvenirs meenemen en verzamelen waarmee je nieuwe routes, met nieuwe locaties kunt ontsluiten, maar daarvoor moet je wel vaardig kunnen zeilen.” Ondanks de ontspannen aard, moet je toch een beetje  bij de les blijven.

Zoals gezegd doet Skies of Saturn denken aan inspiratiebron Journey. Maar in tegenstelling tot die game, bekijk je de wereld nu van boven en kom je geen andere spelers tegen. Wat overeenkomt is de manier hoe spelers Skies of Saturn wíllen beleven. Doodgaan kan niet, maar wanneer je de rotsen raakt verlies je wel je souvenirs  “En dan wordt het spel meer een uitdaging. Het spel is op die manier gelaagd, je kiest voor je eigen beleving wat voor jou op dat moment aan de orde is.” Vind je die souvenirs belangrijk of laat je je lekker meevoeren met de wind?

Sinds september vorig jaar is de game veel veranderd qua vormgeving en structuur. “We versterkten het plezier van bewegen, met als essentie de exploratie. Door hier vanuit te gaan hebben we levelstructuur gemaakt waarin je in principe door alleen de wind te volgen het einde binnen een minuut hebt bereikt, maar als je gaat dwalen heel wat meer kan beleven.” Ook zijn er wezens toegevoegd waarvan je het gedrag kunt manipuleren met je aanwezigheid. En heeft elk level unieke landmarks gekregen, elk met een eigen, speels thema.

Wanneer Skies of Saturn uitkomt, weet Millenaar nog niet precies. “We zitten nu in pre-alpha en we willen in augustus klaar zijn met een pc build”, geeft de ontwikkelaar aan. Momenteel ligt de focus dus op pc, maar de game komt ook naar mobiele platformen. De game wordt gebouwd met een aantal partners. FourceLabs tekent samen met Gray Lake Studios voor het design en de productie, de ontwikkeling is in handen van Hence Games, Tapage, Yannick van den Berg en Wijnand van Tol. Skies of Saturn krijgt ondersteuning van het Gamefonds.

Skies1 Skies2 Skies3

 

 

 

 

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.