Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • De pixelpoppies van OrangePixel hebben voor het eerst een stem
0

Uit Nu! • De pixelpoppies van OrangePixel hebben voor het eerst een stem

by Wesley Akkerman9 april, 2014

Groundskeeper 2 is het vervolg op een kleine gamejam game van OrangePixel. Het spel is op alle fronten uitgebreid en heeft zelfs een primeurtje voor de studio uit Den Helder: voice overs. Maar aan de kern van het spel is niet gesleuteld: het is schieten en beschoten worden.

Het nieuwste spel van OrangePixel is een arena-game, genaamd Groundskeeper 2. De naam is behoorlijk letterlijk te interpreteren, aangezien spelers hun eigen stukje grond moeten verdedigen. Het doel van de game? Overleven. Gemakkelijk gaat dat niet, want de vijanden komen van links, rechts, onder en boven. En om het allemaal nog moeilijker te maken: ontsnappen is onmogelijk, want het spel speelt zich af op één enkel scherm.

Vier maanden was het spel in ontwikkeling. Langer dan gemiddeld, maar niet langer dan topproducties als het mega succesvolle Heroes of Loot en het onlangs op PlayStation Vita uitgebrachte Gunslugs. “Het had misschien sneller gekund”, geeft oprichter Pascal Bestebroer toe. “Ware het niet dat ik ondertussen andere dingen deed met Heroes of Loot en Gunslugs.” Gelukkig is de basis van Groundskeeper 2 technisch vrij simpel, zodat er schot in de development zat.

Screenshot_2014-02-26-13-07-19

Simpel in vergelijking met andere games, dan. “Om Gunslugs interessant te houden, zijn er de signal-gebouwen die je neerhaalt en andere gebouwen met allemaal mini-games en items. En in Heroes of Loot zijn er winkels, en de verschillende items. In Groundskeeper 2 is de actie zo geconcentreerd dat je niet veel truukjes nodig hebt om het interessant te houden. Dus de kern is schieten en overleven. Uiteindelijk zijn er voor de wat meer die-hard-spelers wel tactische manieren om te spelen.

Omdat die basis juist zo simpel was – het eerste deel is in 24 uur gemaakt en de kern van de gameplay, het verdedigen van je plek, is onveranderd gebleven – was Bestebroer eigenlijk de meeste tijd kwijt aan zaken als content en de extra’s die het spel compleet maken. “Het originele spel kwam voort uit een simpele gamejam. In dit spel wilde ik de kern uitbreiden met een verhaal en moest ik dus een gameplayelement bedenken waarin je door al die werelden gaat en het verhaal volgt.”

Welk gameplayelement Bestebroer bedacht heeft om spelers door het verhaal te krijgen? Een portal. “Die portal activeer je met de bits’n’bobs die je van de vijanden schiet. Als je er genoeg hebt, kun je door de portal naar een nieuwe wereld. Welke werelden je kunt bereiken hangt af van je progressie in het spel en het aantal bits’n’bobs die je hebt verzameld. Ook is de portal een manier om je health te restoren, waardoor je soms geforceerd wordt naar een nieuwe wereld te springen.”

Andere aanvullingen op die kern zijn betere graphics, de fantastische muziek en, voor het eerst in een OrangePixel-productie, voice-overs. Wat je verder van de game kunt verwachten zijn, naast het verhaal en de constante actie, “meerdere werelden, een heel assortiment aan unlockables, zoals betere wapens, maar ook slowmotion powerups, en andere schermvernietigende speeltjes”, vertelt Bestebroer met een brede grijns op z’n gezicht. De game is nu uit op Android, iOS, pc en Linux.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.