Nieuws
Now Reading
Nieuws • Please be nice :( is na 115 iteraties een complexe arena shooter geworden
0

Nieuws • Please be nice :( is na 115 iteraties een complexe arena shooter geworden

by Wesley Akkerman9 april, 2014

“Stylish background with flashy colours!” en “Giant star boss, wearing googly eyed pants, shoots back.” Voorbeelden van door spelers voorgestelde features uit de meer dan honderd verschillende versies van de game Please be nice :( van Aran Koning, Sander Vanheste en Herman Groenenboom. Wat voor spel het geworden is? “Een complexe arena shooter”.

“We hebben veel verschillende suggesties voorbij zien komen”, vertellen Koning en Groenenboom. Van nieuwe personages tot memes tot een facecam op de livestream. “Sommige spelers willen specifiek een bepaald deel van het spel anders zien, terwijl het ook voor komt dat mensen iets vragen dat we op onze eigen manier in kunnen vullen.” Bij de suggestie ‘Secret bossfight after finishing the game with all the stars’ wordt bijvoorbeeld aangegeven waar de boss te vinden is, maar niet hoe het gevecht verloopt.

Tot nu toe is er nog geen feature geweest die het driekoppige team niet kon implementeren. Dat komt doordat de jongens de suggesties vrij interpreteren. “Dit is beter dan de suggestie afslaan, wat natuurlijk niet leuk is voor de speler. Het blijft belangrijk om een beetje de vaart erin te houden. Er zijn ook nog andere spelers die willen spelen en we doen alles in onze vrije tijd.” De leukste suggesties vinden Koning en Groenenboom de bossfights en wapens. Echter, dingen die meer code vereisen, hebben de heren niet altijd zin in.

Nu de game, op moment van schrijven, 115 versies heeft, is het leuk om te bekijken wat voor spel Please be nice :( geworden is. “Het is nu een complexe arena shooter met emergent gameplay. Spelers kunnen kiezen uit elf verschillende wapens en negen verschillende personages. Het is vrij chaotisch geworden en niet heel toegankelijk voor nieuwe spelers. Dit komt doordat het aantal gebeurtenissen en verschillende enemies op een moment in het spel heel groot kan zijn.” Ben je toch benieuwd, check dan eerst de pagina Notable versions.

Zowel Groenenboom als Koning denken dat Please be nice :( geen hevige veranderingen meer ondergaat. “Wij denken dat het spel niet heel veel meer zal veranderen. De eerste twintig suggesties hebben de basis van de gameplay vastgelegd. Bij deze versies werden de vogels, weapon selection, character selection, enemies en bosses toegevoegd. Daarna is er vooral nieuwe content toegevoegd, zoals meer weapons en enemies.” Voor een compleet overzicht van wat er aan welke versie is toegevoegd, kun je op deze pagina terecht.

Het team is tevreden over Please be nice :(,  want er waren geen verwachtingen. “. Dat het spel wat ontoegankelijk is geworden is niet per definitie een probleem. Het heeft zo zo’n charme.” Wel vinden ze het jammer dat het nieuwe spelers kan afschrikken. Maar de ontwikkeling gaat gewoon door. “We sturen Please be nice :( in naar IndieCade en FantasticArcade. Het project is ‘af’ op het moment dat wij besluiten de stekker eruit te trekken. We hebben nog geen exacte datum, maar we denken niet dat we nog maandenlang door zullen gaan.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.