Nieuws
Now Reading
Nieuws • Tomas Sala’s Oberon’s Court mag van Valve direct naar Steam
0

Nieuws • Tomas Sala’s Oberon’s Court mag van Valve direct naar Steam

by Wesley Akkerman4 april, 2014

Oberon’s Court is een real-time strategy game van Tomas Sala, mede-oprichter van Little Chicken. Het is een uitgebreid project dat Sala in zijn vrije tijd gemaakt heeft, maar desondanks mag het van Valve direct naar Steam.

Little Chicken’s oprichter Tomas Sala brengt zijn hobbyproject Oberon’s Court dus direct uit op Steam, zonder eerst door Greenlight te gaan. Dat heeft hij kunnen doen dankzij een aantal factoren. Sala heeft onder andere hulp gekregen van Mystic Box’ Jesse America (Runespell Overture).  “Hij heeft mijn game naar voren geschoven bij de juiste persoon bij Valve”, legt de ontwikkelaar uit, “en die zag er genoeg in om mij uit te nodigen voor een gesprek, om Oberon’s Court op Steam te krijgen.”

De juiste personen kennen helpt altijd, maar was niet het enige. Sala: “Ik denk dat de belangrijkste argumenten waren dat ik al twee jaar een flink succesvolle mod in de Steam Workshop had en Oberon’s Court al één jaar in het kleine zusje van Greenlight stond, Greenlights Concepts.” Aanvankelijk was Sala niet voornemens de game uit te brengen op Steam, maar enkel op mobiele platformen. America overtuigde Sala ervan dat alsnog wel te doen.

Oberon's Court

De mod waar Sala het over heeft? De meest populaire Skyrim-mod: Moonpath to Elsweyr. Met ruim 600.000 downloads vormde het een stevige opstap voor de ontwikkelaar, die het project in zes maanden tijd opbouwde. Uiteraard verdien je niets aan modding, maar om Vlambeer’s Rami Ismael te parafraseren: je moet eerst dingen weggeven en de aandacht verdienen voordat je succes kan verwachten. “Ik denk dat hij daar gelijk in heeft. Uiteindelijk is Moonpath ook de aanleiding geweest om aan Oberon’s Court te beginnen.”

Het werk aan Oberon’s Court lijkt in niets op dat van Moonpath. Het een real-time strategy game met een flinke dosis role-playing-elementen. “Ik probeer er nu meer een adventure van, met een stevig verhaal en stevige persoonlijkheid. De rts-mechanics vind je wel terug, alleen staan ze niet in dienst van slechts de vijand verslaan.” Dat dankt de game aan de ‘jousting’ mechanic: twee units vechten één-op-één en er is altijd een duidelijke winnaar. Het is alles of niets, want er zijn geen health bars die langzaam leeglopen tijdens het vechten.

Vooral die alles-of-niets-mentaliteit is wat Oberon’s Court van andere rts-spellen moet onderscheiden. “Bij de meeste rts-games staan units een tijdje statisch op elkaar in te hakken. Ik wilde graag wat oppervlakkigheid inbrengen, in ruil voor snelheid.” In Oberon’s Court is het de bedoeling om manschappen te creëeren door zielen te vangen van de verliezer. Vervolgens kun je die respawnen en wederom inzetten als unit. “Dat betekent dat er geen building units zijn; je kunt alleen de zielen vangen van verloren manschappen.”

Die mechanic, zielen vangen en respawnen, creëert nieuwe game design-uitdagingen. Eén van de optionele doelen is namelijk het bevrijden van die opnieuw tot leven gebrachte units. Zolang zij met jou meevechten, staan ze nog met één been (inclusief ketting) in het vagevuur. Hen daar uit krijgen is nogal een kwestie: pas wanneer ze flink verzwakt en verslagen zijn, zijn die units vrij en kun je hen niet meer inzetten. Train je hen, dan is de kans dat zij uit purgatory verdwijnen zo goed als nihil. “De keuze is aan de speler: ben je een tiran of een herder?”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.