Nieuws
Now Reading
Post Nataal • Heroes of Loot is met zestigduizend verkochte exemplaren hoogtepunt voor OrangePixel
0

Post Nataal • Heroes of Loot is met zestigduizend verkochte exemplaren hoogtepunt voor OrangePixel

by Wesley Akkerman28 maart, 2014

Zestigduizend keer. Zo vaak is OrangePixels eerste dungeon crawler op zakformaat verkocht. Dat is meer dan Gunslugs, één van de meest succesvolle games van de eenmansstudio. “Ik heb eerlijk gezegd de tel niet echt bijgehouden, maar het zal ongeveer op dat aantal liggen”, zegt Pascal Bestebroer. Dit aantal is een optelsom voor alle platformen waar Heroes of Loot op is uitgekomen: Android, iOS, Ouya, Gamestick, pc, Mac en Linux.

Die zestigduizend digitale exemplaren is vier tot zes keer meer dan de ontwikkelaar uit Den Helder verwacht had. Vooraf dacht Bestebroer zo’n tien- tot vijftienduizend stuks te kunnen verkopen. De meeste verkopen zijn op iOS en Android behaald, maar het begint nu wel in te zakken. Hoewel de iOS-versie voorop loopt in verkopen, ziet Bestebroer dat de Android-versie de langste adem heeft. “De ‘long-tail op Android is een stuk langer dan op iOS, dat heb ik met de meeste games.”

HeroesOfLootPreview-03

Qua marketing had Bestebroer een nieuwe aanpak: de game gelijktijdig uitbrengen op alle platformen die hij vooraf in gedachte had. “Heroes of Loot kwam tegelijk uit voor iOS, Android, Ouya, Gamestick,Windows, Mac en Linux. Dus dat was al iets unieks wat ik nog niet gedaan had. En dat hielp ook om een grotere selectie gamesites zover te krijgen er iets over te schrijven.”  En dat leidde naar meer coverage op verschillende, grote gamewebsites.

“Ook had ik in de weken ernaartoe verschillende promotiefilmpjes gemaakt op alle apparaten en devices waar het spel op draaide. En had ik wat vroege recensieversies gestuurd naar grote sites, waaronder TouchArcade. Die site pikte het spel gelijk op en maakte het Game of the Week, wat een erg goede start geeft aan downloads van een spel.” En vooral dat laatste heeft grote impact gehad op het verkoopsucces van Heroes of Loot.

Maar ook een pc-versie uitbrengen geeft veel meer opties. “Het releasen op pc lijkt geholpen te hebben om de grotere gamesites te bereiken die normaal gesproken die ‘mobiele spelletjes’ toch nog links laten liggen, tenzij er grote namen aan verbonden zijn.” Maar in de verkopen was dit helaas niet terug te zien: samen met de Ouya- en Gamestick-versies (met hun kleine markt), verkocht de pc-versie slecht. “Maar dat is voor mij een nieuwe markt die ik nog moet zien te bereiken.”

ouya_screenshot01

Het had niet veel gescheeld of deze game had niet bestaan. In een eerder interview met Control gaf de ontwikkelaar aan te worstelen met het genre, omdat Bestebroer sinds Gauntlet geen dungeon crawler meer gespeeld heeft. Desondanks is Heroes of Loot voor OrangePixel een hoogtepunt, geeft Bestebroer aan. “Zeker omdat het spel ook die verkopen in zo’n korte tijd bij elkaar heeft gehaald en, zes maanden later, het nog steeds goed doet.”

Hoe zit het eigenlijk met de naamsbekendheid van OrangePixel? “Dat gaan we zien met Groundskeeper 2. Ik ga met elke release ervan uit dat de mensen geen interesse meer hebben in mijn spelletjes, dan kan het alleen maar mee vallen. Ik hoop op minstens vijfduizend verkopen in de eerste week. Moet te doen zijn, en dan kan ik weer beginnen aan het volgende spel”, zegt Bestebroer met een knipoog. Bekend of niet, “uiteindelijk moet ik toch met elke release weer al die mensen en invloedrijke websites zien te bereiken, in de hoop dat ze het nieuwe spel ook weer een kans geven.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.