Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • Makers van de game ‘Please be nice’ maken hun game achterstevoren
0

Uit Nu! • Makers van de game ‘Please be nice’ maken hun game achterstevoren

by Wesley Akkerman14 maart, 2014

Achterstevoren gamedevelopment: zo omschrijf je please be nice :( het beste, de game-in-aanbouw van het trio Sander Vanheste, Herman Groenenboom en Aran Koning. Het is een spel waarbij de spelers zelf de features verzinnen, nadat ze de huidige versie hebben uitgespeeld.

Wanneer een game uit de conceptfase komt, begint een ontwikkelaar met het development. Komt de deadline van de releasedate in de buurt en moet er nog veel werk verzet worden, dan belandt zo’n dev in crunch time. Voor de game please be nice :(, van Sander Vanheste, Herman Groenenboom en Aran Koning, gaat dit niet op. Sterker nog: dit proces wordt omgedraaid. Na de conceptfase, en natuurlijk nog wat voorbereiding, wordt de game namelijk direct uitgegeven en belandt-ie daarná in crunch time.

Een opmerkelijk verschil met de normale werkwijze, dat volledig te verklaren valt aan de hand van de insteek. “please be nice :( is een game waarbij de spelers de features bedenken”, legt bedenker Aran Koning uit. “De eerste speler die de huidige versie van het spel uitspeelt, mag een nieuwe feature bedenken voor de game. Vervolgens voegen wij die feature toe en begint het opnieuw.” Nu is het alleen de bedoeling om naar rechtsonder te lopen. Het is aan de spelers dit verder uit te bouwen.

Daarna gaan Koning, en collegae Herman Groenenboom en Sander Vanheste (beide programmeurs), pas aan het werk. “Op het moment dat de huidige versie wordt uitgespeeld, bekijken we de feature die de speler instuurt. Als de feature beledigend of te ambitieus is, zullen we de feature niet toevoegen en mag er weer een andere feature gesubmit worden. Features vinden wij te ambitieus als mensen dingen zoals mmo of 3D willen.” Het einde van het spel is in elk geval lang niet in zicht.

Pokémon Twitch

De tijd tussen updates zal anders zijn per feature, maar de ontwikkelaars gaan er vanuit dat ze de eerste paar dagen elke twee tot vier uur een update kunnen uitbrengen. “Wij willen proberen de eerste paar dagen echt te crunchen. Daarna gaan wij proberen elke dag een update uit te brengen. Het scheelt dat wij met z’n drieën zijn en kunnen afwisselen met wie welke update maakt.” Ze hebben overigens ruim ervaring met rapid prototyping en game jams, dat komt ongetwijfeld van pas.

Het idee voor please be nice :( kwam gedeeltelijk van Twitch Plays Pokémon (die nu bezig is met Pokémon Crystal, nadat de community Pokémon Red had uitgespeeld). Daarbij speelden duizenden mensen via de Twitch chat gezamenlijk Pokémon. “Het leek me tof om zoiets te doen maar dan met het maken van een game. Het hele community-aspect was heel interessant om te zien, dus ik hoop dat zoiets ook ontstaat bij please be nice :(“, aldus Koning.

Community

“Wij zijn nog niet zo lang bezig met de game. We begonnen ongeveer een maand geleden. We zijn sindsdien voornamelijk bezig geweest met de back-end voor de game, zoals de auto-updater en het voorstellen van features vanuit de game en zorgen dat wij die dan ook daadwerkelijk ontvangen. De echte development van de game zelf begint eigenlijk pas tijdens de release.” Hoe de game zich uiteindelijk ontwikkelt, hangt in z’n geheel van de community af.

“Op dit moment weten we nog niet zo goed hoe groot de community zal worden”, vertelt Koning. “Men is over het algemeen positief over het concept, maar we hebben nog geen echte press coverage gehad. Wij denken dat er aan het begin van de game nog geïnteresseerden bij zullen komen, omdat zij dan echt iets kunnen spelen en zien.” Het project is vrij dynamisch en daarom zal de grootte van de community blijven variëren, ten minste zolang ze de game blijven updaten.

En wat verwachten we qua features? Daar heeft Koning nog geen helder idee van. “Er zullen waarschijnlijk aardig wat features komen die (te) lastig te maken zijn, zeker naarmate de playerbase toeneemt. Waarschijnlijk zullen veel updates ook proberen uitdaging toe te voegen aan het spel, zodat alleen de meest fanatieke spelers nieuwe features kunnen toevoegen. Hopelijk komen er ook een aantal features waaraan we nooit gedacht zouden hebben.”

Speel de game nu hier.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.