Nieuws
Now Reading
Interview • RageSquid: ‘We hebben nog maar drie maanden om Action Henk te voltooien’
0

Interview • RageSquid: ‘We hebben nog maar drie maanden om Action Henk te voltooien’

by Wesley Akkerman25 februari, 2014

Het jonge, driekoppige ontwikkelteam van RageSquid is nu drie maanden bezig met Action Henk, een speedrun platformgame waar het niet zozeer draait om het behalen van het level, maar om dat zo snel mogelijk te doen. Eigenlijk een beetje als het development zelf, want: “Als het geld straks op is, kunnen we niet verder.” Ze hebben nog drie maanden de tijd…

Action Henk is het toonbeeld van vergane glorie van een snelle actieheld: zijn uitpuilende buik in z’n witte hemd is daar het bewijs van. Henk wil bewijzen dat hij nog altijd de snelste is en dat doet-ie door razendsnel door levels heen te rennen. Onderweg zijn er wat obstakels: (halve) loopings, glijbanen, verhoogde platformen en meer dingen die hem tegenwerken, maar ook helpen. “Action Henk is een game waar je moet leren omgaan met physics en momentum”, legt medeoprichter en programmeur van Ragesquid Roel Ezendam uit.

Momentum

Dat momentum zit hem in de manier waarop Henk door het level beweegt. Henk maakt al snel heel wat vaart en de bedoeling is om die vast te houden. Door bijvoorbeeld van een afdaling te glijden, bouwt hij veel snelheid op. Mocht er dan een schans komen, dan is de kunst op het juiste moment te springen en zo de snelheid te behouden. Net zoals Sonic the Hedgehog? “Nee, maar dat vinden we wel een mooi compliment”, vertelt Ezendam.  “Je moet meer denken aan Trials Evolution. Daar ligt onze grootste inspiratiebron.”

action_henk_01

Waar zit dat hem dan in? “We waren al een tijdje met de game bezig toen we Trials Evolution speelden en dachten: wow, dit gevoel willen we ook in Action Henk hebben. Het gevoel dat een mechanic simpel op te pakken is, maar waar je met veel oefenen echt beter wordt.” Henk heeft door heel het spel dezelfde stats en als een rensessie beter gaat, komt dat doordat de speler daadwerkelijk beter wordt. “Het doet denken aan de manier waarop Super Meat Boy opgebouwd is”, vult ‘tech maestro’ Lex Decrauw aan. “Maar het wordt niet zo hardcore.”

Speelgoed

Verder heeft Henk ook wat items tot z’n beschikking, zoals een grappling hook. “Denk eens aan Worms, waar je met genoeg vaart om een stuk land kan draaien wanneer je het touw gebruikt, zoiets willen we daar mee doen.” Er komen ook een aantal bonusmechanics in, zoals een pogostick of jeep – in ieder geval allemaal speelgoed, vanwege de setting. “We houden van speelgoed.” En dat blijkt. Heel het kantoor staat en hangt er vol mee. Action Man is goed vertegenwoordigd – aan het plafond, op de kasten en over de televisie gedrapeerd.

Hun speelgoedgekte gaat zelfs zo ver dat de game wordt beïnvloedt door het volgepropte kantoor en andersom. “We zeggen altijd dat mensen bij ons hun speelgoed kunnen doneren – doen ze dat en we krijgen iets cools, dan zeggen we tegen elkaar: dit moet écht in de game.” Over hun verzamelwoede zegt Ezendam lachend dat het misschien iets uit de hand is gelopen. “Maar wat maakt het uit. Het is ons kantoor en wij wilden er gewoon iets van maken.” Naast Action Man kwamen we ook Power Rangers, LEGO-mannetjes en nog wat skateboards tegen. Dat belooft wat.

office

Crash Drive 2

Action Henk mag dan nu pas drie maanden vol in development zijn, het is al ongeveer anderhalf jaar geleden dat Ragesquid met de zware held begon. Eerst moest het een 3D-platformer worden, maar omdat het team steeds op papier ideeën uitwerkte vanaf een zijaanzicht, is besloten om voor 2D te gaan. “2.5D eigenlijk, want het zijn 3D-figuren en –objecten.” Nog voordat het team fulltime aan de game werkte, moest er eerst geld verdiend worden. “Zo heb ik een jaar lang gefreelancet”, zegt Ezendam, “en hebben we samen Crash Drive 2 voor M2H ontwikkeld, bijvoorbeeld.”

Met het geld dat Ragesquid verdiende aan Crash Drive 2, konden de jongens het zich veroorloven om de zes maanden erna vol aan Action Henk te besteden. “Dat is onze ontwikkeltijd en daarvan zijn nu alweer drie maanden voorbij. Voor ons voelt het nu alsof er een muur op ons af komt. Als het geld straks op is, dan is het gewoon klaar. Dus kijken we naar mogelijkheden om misschien met een alpha build al wat geld op te halen. Dan is de stress gewoon minder groot, al is de druk van nu ook wel prettig. Maar we willen niet  twee jaar bezig zijn.” Ergens in de zomer moet Action Henk uitkomen.

Speel de eerste drie levels hier in de browser.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.