Nieuws
Now Reading
Nieuws • Speedrunners van DoubleDutch Games krijgt level editor in Steam Workshop
0

Nieuws • Speedrunners van DoubleDutch Games krijgt level editor in Steam Workshop

by Wesley Akkerman21 februari, 2014

De game Speedrunners, ontwikkeld door DoubleDutch Games in samenwerking met indiehulpbedrijf tinyBuild Games, heeft vandaag een level editor gekregen, die volledig geïntegreerd is in Steam Workshop.  

Speedrunners is een tweedimensionale racegame voor maximaal vier man, die elkaar kunnen dwarsbomen met allerlei items. Sinds eind augustus is de game verkrijgbaar in Steam Early Acces. Vandaag krijgt de game z’n level editor. Het idee om zo’n editor te verwerken in de game komt doordat de Steam Dev Days de ontwikkelaars de indruk hebben gegeven dat user generated content een goede manier is om je game vorm te geven. En Steam Workshop is daar een perfect middel voor.

De afgelopen weken stonden in het teken van testen. Met een select clubje is de level editor onderzocht, besproken en uitgebreid. Is de editor een succes, dan komt er mogelijk meer user generated content in Speedrunners. Maar tot het zo ver is, wachten DoubleDutch Games en tinyBuild Games eerst de resultaten af. Om spelers goed van start te laten gaan, hebben de ontwikkelaars twee guides online gezet: eentje die je kunt lezen en eentje die je kunt bekijken.

speedrunners1

Het lastige aan de levels ontwerpen, is de manier waarop bepaald wordt wie er voorop ligt. Alex Nichiporchik, van tinyBuild, legt uit: “We hebben een checkpointsysteem dat detecteert wie er voorop ligt – heel belangrijk, want dat bepaalt uiteindelijk wie er een punt krijgt.” Het vergt niet veel logica om te begrijpen wie er voorop ligt als de weg een rechte lijn is – maar wat nu als je zigzaggend naar beneden valt?” (Voor het antwoord, check de guides)

Na de user generated content-insteek willen de ontwikkelaars zich mogelijk concentreren op het e-sports-karakter van de game. “Het is ons opgevallen is dat de community op organische wijze groepjes vormt en toernooien organiseert”, zegt Alex Nichiporchik. “De speelstijl binnen die toernooien lijkt heel erg op de structuur van een e-sports-spel, dus het lijkt er op dat onze volgende focus daar op komt te liggen.” Maar wanneer en of dat gebeurt, staat nog niet vast.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.