Nieuws
Now Reading
Nieuws • Renowned Explorers: International Society is de nieuwe game van Abbey Games
0

Nieuws • Renowned Explorers: International Society is de nieuwe game van Abbey Games

by Wesley Akkerman20 februari, 2014

Het talentvolle Abbey Games, de grote winnaar van de Dutch Game Awards 2013, werkt aan een nieuwe game: de turn-based strategy game Renowned Explorers: International Society. Spelers vormen een groepje verkenners en moeten zo snel mogelijk schatten verzamelen in een wereld waar gevaar telkens op de loer ligt. “Ben je goed in deze game, dan ben je goed in verkennen.”

Het is nu nog een soort van bordspel, waarin spelers van vakje naar vakje bewegen en binnen een bepaalde tijd de schat moeten vinden. Dat laatste is nu nog een experiment, zo geeft medeoprichter Manuel Kerssemakers aan. “Dat zit er nu nog in om de speler meer onder druk te zetten, maar ik weet niet of dat er in blijft.” Omdat Renowned Explorers: International Society een turn-based strategy game is, is plaatsing heel belangrijk. “Bijvoorbeeld waar je moet staan en hoe je dat snel bereikt, met beperkte bewegingsvrijheid, is heel kenmerkend aan het genre.”

In de game verzamel je een crew van allerlei verkenners die aangesloten zijn bij de International Society. Met die crew ga je op zoek naar hints die moeten leiden naar een schat. Die ligt op een exotische plek, met allerlei gevaren en tegenstanders: panters, slangen, inboorlingen en bijvoorbeeld een rivaal die in je nek hijgt. Uiteindelijk moet je de schat – en misschien wel meer – meenemen naar je museum zodat je met de eer kunt strijken op de World Expo. “Je komt dan ook in de krant, mits je het goed doet”, zegt Kerssemakers lachend.

comewithme

De schatten in Renowned Explorers: International Society zijn gebaseerd op het wereldbeeld dat mensen zo’n 150 jaar geleden hadden. “We gaan terug naar de negentiende eeuw. De mensen van toen dachten dat er nog heel wat te halen viel in de wereld. We baseren onze schatten onder andere op de boeken van Jules Verne: de wereld is nog spannend, groot en onverkend.” Daarom heeft de game een fog of war-systeem: tijdens het spelen zie je niet heel het level, maar alleen de gedeeltes waar je (in de buurt) was.

“Ben je goed in deze game, dan ben je goed in verkennen.” Het doel in Renowned Explorers: International Society is zo efficient mogelijk de schat vinden, dus. Al is dat niet het enige dat je doet. “Pas wanneer je je crew hebt samengesteld, je genoeg hints hebt verzameld voor de schat en hebt bepaald naar welke je dan op zoek gaat, kom je op plekken waar de vijanden zijn. Die moet je strategisch uitschakelen.” Kerssemakers geeft aan dat Xcom een grote inspiratiebron was, “omdat je in die game goed moet nadenken over welke zet je volgende zal zijn en wie je daarmee uitschakelt”.

Je speelt met een groepje van vier personages. Het plan is om een aantal characters in de game te verwerken, die meer dan alleen wat stats van elkaar verschillen. “Het idee is dat er een serie characters komt, die we in de loop der maanden laten zien, die allemaal een eigen speelstijl, karakter en skill tree hebben. Die kom je tegen tijdens je playthroughs, maar niet allemaal want sommige moet je vrijspelen.” Op die manier krijg je veel verschillende mogelijkheden om een missie te klaren. Hoe je de personages gaat ontdekken en of je ze daarna altijd kunt gebruiken, is nog niet besloten.

Screen4

Het meest experimentele systeem van de game is die van de conversaties. Zo kun je bijvoorbeeld slangen onzeker maken, zodat ze daarna vluchten. Het idee is dat je je niet alleen met combat een weg door het spel kunt banen, maar dat je ook verder kunt komen door verkenners te trainen in gesprekken en andere sociale interactie. In de demo die wij speelden werden personages onderscheiden met Attack en Speech Points – dat komt er later mogelijk anders uit te zien. Wat het ook wordt, het moet in elk geval gelijkwaardig aan het combatsysteem zijn.

Die twee verschillende manieren van spelen zijn er niet zozeer om ervoor te zorgen je er tussen moet kiezen, maar dat je het af kunt afwisselen. “Als je avonturenboeken leest, of Indiana Jones-films kijkt, dan zie je dat de hoofdpersonages soms even moeten vechten en soms middels een list uit de penarie moeten komen. Door het conversation-systeem draaien de encounters niet meer standaard om vechten of winnen.” Uiteindelijk wil je als speler altijd je doel bereiken, maar niet elke situatie is direct een conflict. “In een deel van de situaties zul je hiervoor iemand moeten overtuigen of verslaan. In een ander deel is een waarschuwende tik of een vleugje liefde misschien de beste oplossing.”

Op dit moment werkt Abbey Games keihard aan de game en zijn nog een hoop dingen onzeker. “Het zou zomaar kunnen dat we een of ander systeem nog geheel overhoop gooien, maar dit is nu wat we verwachten dat de game wordt.” Daarom is ook nog niet bekend wanneer Renowned Explorers: International Society uitkomt.

Screen1

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.