Nieuws
Now Reading
Control Gamelab X: Publiek kiest winnaar Kleine Uil — plus: van Global Game Jam naar Sony Contract
0

Control Gamelab X: Publiek kiest winnaar Kleine Uil — plus: van Global Game Jam naar Sony Contract

by Matthijs Dierckx17 februari, 2014

De tiende aflevering van Control Gamelab staat in het teken van de Global Game Jam. Elk van de vijf Nederlandse locaties stuurt de twee teams die het meeste indruk maakte op jury en/of publiek. Bezoekers van Control Gamelab kiezen vervolgens de meest originele, beste of leukste game die we belonen met de Kleine Uil 2014.

Dinsdag 25 februari om 19:00 uur. Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Toegang is gratis, aanmelden gewenst. KLIK HIER.

Uit de GGJ zijn inmiddels een hoop Nederlandse commerciële releases voortgekomen. De wellicht meest indrukwekkende komt er dit jaar aan: de PS Vita-game Metrico van Digital Dreams. We spreken met CEO Thijmen Bink over de het pad van Global Game Jam naar Global Release.

Dutch Game Garden-director JP van Seventer heeft een hele geschiedenis vóór de DGG. Hij vertelt over de crunches die hij aan den lijven heeft ondervonden bij het ontwikkelen van games voor mobile tot Nintendo Wii — een soort maandenlange gamejam.

Schreeuwen

De verkiezing voor de Kleine Uil 2014 verloopt als volgt:

  1. Op het podium demonstreren van elke locatie de twee verkozen teams hun games.
  2. Na elk paar bepaalt het publiek wie er door gaat naar de ‘finale’ (Hoe? Simpel: zo hard mogelijk klappen, schreeuwen, fluiten!)
  3. Tijdens de pauze kan iedereen de games zelf nog een keertje spelen om vervolgens…
  4. …voor het naar binnen gaan zijn stem uit te brengen.

Aan het einde van de avond maken we vervolgens de winnaar bekend. Dit zijn de tien games die opgaan voor de Kleine Uil 2014 (nou ja, negen nog in dit geval, we wachten nog op een bevestiging uit Enschede).

Duory versus Double Kilt (Hilversum)

OOSOOM versus Traitor (Leeuwarden)

Fru versus The Lesser Key of Solomon (Breda)

Totem Hunters versus The Conflict Room (Amsterdam)

Toweriser versus …  (Enschede)

Control Gamelab X wordt geproduceerd in samenwerking met de Dutch Game Garden. Co-productie: Pakhuis de Zwijger. Deze Control Gamelab is geheel in het Engels.

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.