Nieuws
Now Reading
Nieuws • Ierse gamesstudio’s? Bestaan die dan? — Verslag van een dagje Dublin
0

Nieuws • Ierse gamesstudio’s? Bestaan die dan? — Verslag van een dagje Dublin

by Matthijs Dierckx3 februari, 2014

Snel: noem een Ierse gamesstudio… Lastig, niet? Ze zijn er dan ook nauwelijks. Vooralsnog.

De grootste gamesstudio in Ierland telt 30 medewerkers, is 18 maanden jong en heeft nog nooit een game uitgebracht. Toch telt de republiek 160 gamesbedrijven en zo’n 3.500 banen. Dat lijkt een discrepantie, maar de Ieren zijn van oudsher sterk in middleware — Havok is Iers bijvoorbeeld.

Op uitnodiging van de Nederlandse ambassade gaf ik vorige week in Dublin een praatje over de Nederlandse gamesindustrie voor een kleine selectie Ierse games- en IT-bedrijven. Doel was eens te kijken of er vormen van samenwerking mogelijk zijn. Dit soort bezoekjes is altijd dé kans de gamesindustrie in een ander land te leren kennen — uitermate boeiend.

De Ierse ‘Guerrilla’s’

Ierland telt slechts vier miljoen inwoners, waarvan bijna een derde in de hoofdstad woont. Enkele jaren geleden kende het een bloeiende gamesindustrie. Het Ierse ‘Guerrilla’ is Havok, inmiddels eigendom van Intel. Wellicht een minder klinkende middleware-naam is Demonware, maar het bedrijf handelt een groot deel van de wereldwijde leaderboards en matchmaking af. En dat niet voor de gemiddelde iOS-game, de hele Call of Duty-multiplayer wereld loopt via Demonware. Het bedrijf is dan ook overgenomen door Activision Blizzard.

De Ierse industrie was — en is — verder vooral een soort dependance voor grote publishers. Niet alleen in het AAA-veld, ook de F2P-bedrijven openden er ontwikkelstudio’s. Dankzij een (tijdelijk) aantrekkelijk belastingklimaat en een investeringsfonds wist het eiland bedrijven als Big Fish en Riot Games aan te trekken.

Crisis

Dat avontuur loopt echter op zijn einde. Ierland is zwaar getroffen door de crisis en vorig jaar zette Big Fish zijn 90 Ierse developers op straat. Het jaar daarvoor sloot Popcap zijn 100 man sterke Ierse divisie en stopte Jolt Online Gaming zijn development studio met drie teams.

Wat ervoor in de plaats is gekomen, zijn tientallen indies en start-ups. Waaronder dus Digit Games met zijn 30 man. De ontwikkelaar-uitgever is voortgekomen uit de puinhopen die de sluiting van de Ierse afdeling van Big Fish achterliet. De founders wisten drie miljoen euro aan investeringen op te halen voor hun nieuwe F2P-studio en de eerste game, King of the Realm, verschijnt binnenkort.

Succesverhalen

Waar de Nederlandse gamesindustrie er dus vooral een is van onafhankelijke developers, komt dat aspect bij de Ieren pas net van de grond. Ze missen succesverhalen van eigen bodem en wat dat betreft is het altijd leuk op te merken dat succesvolle, kleine studio’s als Ronimo Games, Abbey Games en Vlambeer in hetzelfde gebouw zitten, “on the same floor!” Hoewel dat sinds een paar weken niet meer het geval is — het gaat om de impact — maakt zo’n opmerking gezond jaloers. Zaken die een industrie aan elkaar knopen als een Dutch Game Garden en — ja, ook — een Control-achtige uitgave, kennen ze nauwelijks in de meeste Europese landen. Ook niet in Ierland.

Daarmee komen we op: samenwerking. De CEO van Demonware, die een korte introductie gaf over de Ierse gamesindustrie, legde afgelopen vrijdag zijn functie neer (volgens mij niet geheel toevallig exact vijf jaar na de overname door Activision Blizzard, maar dat is speculatie mijnerzijds). De kans is groot dat hij een van zijn oud-collega’s volgt naar Games Ierland, een professionele lobby organisatie. Hij maakte na afloop duidelijk dat een bezoek aan de Dutch Game Garden dan hoog op de agenda zou komen.

Anderzijds is het interessant te weten dat de Ierse gamesindustrie een overschot heeft aan programmeurs. Afgaande op onze jobsite (waarvan een nieuwe versie inmiddels in beta draait, dat terzijde), blijft dat in Nederland vooralsnog een moeilijk te vullen positie.

Meer weten over de Ierse gamesindustrie? Kijk op www.gamedevelopers.ie en op gamesireland.ie (of stuur me een mail als je direct met ze in contact wil komen).

Oh ja, ‘Guinness doesn’t travel well’, zeggen de Ieren. Ze hebben gelijk. Het zwarte bier is in Dublin een stuk smakelijker dan in de rest van de wereld…

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.