Nieuws
Now Reading
GGJ2014 • Team Blue Giraffe maakt van het suffe Memory een spannend spel met Duory
0

GGJ2014 • Team Blue Giraffe maakt van het suffe Memory een spannend spel met Duory

by Eric Bartelson3 februari, 2014

Het is misschien wel de Nederlandse Global Game Jam-game met het grootste commercieel potentieel, Duory van Team Blue Giraffe. Het idee is belachelijk simpel en daarom zo slim: een potje Memory dat aan twee kanten wordt gespeeld. Niet helemaal zeker waar ik het over heb? Check de trailer:

Duory is gemaakt door drie van de vier mensen van gamestudio Blue Giraffe uit Eindhoven (jeweetwel van de nieuwe Delicious-games), aangevuld met wat bevriende developers. Het is een vriendengroep die elkaar al jaren kent en nu eindelijk wel eens samen wilde jammen. Het resultaat mag er zijn, Duory pakte de juryprijs in Hilversum.

Voordat dubbelzijdig Memory in beeld kwam, speelde het team met wat stoerdere concepten. Bart van den Berg somt ze op: “We zijn eerst aan de slag gegaan met het idee om een verhaal te vertellen vanuit vier verschillende rollen. Daarbij dachten we aan een heist, robbery, een godgame met 4 spelers en een meth lab.” Maar één voor één vielen die ideeën af en de heren besloten er een nachtje over te slapen.  “De volgende dag kwamen we op het idee om een bestaand spelconcept uit te bouwen. Kunnen we iets van perceptie toevoegen aan saaie games? Memory werd geroepen. Plaatjes met 2 zijdes. Al snel kwam het idee om dat vanuit 2 verschillende hoeken te bekijken. Het idee werd ongelofelijk goed ontvangen door het gehele team. Daarna ging het allemaal erg snel.”

“De basic mechanic van memory is niet erg complex”, zegt Van den Berg. “Een lijst met kaartjes, wordt willekeurig geplaatst, alleen nu met 2 zijdes. Toch hadden we tijdens de eerste screening absoluut geen werkend prototype voor twee spelers. Pas toen we van realtime multiplayer overstapten naar turn-based ging het beter. Uiteindelijk bood voor deze eerste versie van Duory, GameCenter genoeg mogelijkheden om het werkend te krijgen.”

Wat nu met de game? Van den Berg: “Er zijn verschillende ideeën om Duory verder te ontwikkelen. We hebben gezien dat zonder uitleg het nu nog erg lastig is om te bevatten hoe het spel gespeeld wordt. Daarnaast geloven we dat iedereen tegen elkaar moet kunnen spelen. iOS, Android en misschien ook wel desktop. Er zijn in ieder geval ideeën om het te releasen in de een of andere vorm.”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.