GGJ2014 • Totem Hunters van The Professionals verdient de eerste prijs in Amsterdam volgens jury en publiek

Op zondagmiddag stonden de teamleden van The Professionals breeduit grijnzend gearmd naast elkaar met in hun handen de oorkondes voor de jury- en publieksprijs. De vermoeidheid had even geen vat meer op hen, want de winst maakte de moeizame totstandkoming van Totem Hunters tot een halfvergeten droom. Volgens Dylan Nagel was het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het team van gameprofessionals zou winnen in Amsterdam: “Gek genoeg hadden we dit jaar enorm lang nodig om tot het uiteindelijke concept te komen. We bedachten superveel game mechanics, maar in het begin weinig thema of rode draad. Zodra we de gameplay ideeën even los lieten en vanuit de ervaring en de setting gingen denken (woestijn, Ali Baba, schatten, ruïnes) ging het eindelijk de goeie kant op.”
Briljant
Toen het team eenmaal uitging van de eigen krachten en minder krampachtig het thema interpreteerden, nam het development eindelijk een vlucht. Nagel: “Omdat Mike Hergaarden briljant is in multiplayer games maken en we een stel gamepads mee hadden genomen, kwamen we al snel uit op een party game zoals Smash Brothers. De meest bijzondere mechanic is dat je in een vaas kunt veranderen: hierdoor kun je je verstoppen tussen de andere objecten in het level en zo je medespelers om de tuin leiden.” En daar was dan toch de link met het thema “Overal staan vazen, maar je ziet overal verstopte spelers in!” (We see things not as they are, we see them as we are.)