Nieuws
Now Reading
November & december • Prijzenslag in de Nederlandse gamesindustrie
0

November & december • Prijzenslag in de Nederlandse gamesindustrie

by Matthijs Dierckx7 januari, 2014

November

01

Alle nominaties voor de Control Industry Award 2013 zijn bekend. Het stemmen begint.

04

Nederlandse developer Yoeri Staal wint indie award op Casual Connect in Oekraïne.

05

De Mac App Store (niet te verwarren met de iOS App Store!) is een zwak verkoopkanaal waar zelfs een feature he-le-maal niets helpt — zo bleek op te maken uit de cijfers die we ontvingen van Lukas Hoenderdos over zijn An Alien with a Magnet. Ondanks een flinke feature verkocht hij hooguit 25 exemplaren per dag, wat hem wel de nummer 2 positie opleverde in zijn sub-categorie.

06

De nieuwbakken studio Convoy Games werkt op dit moment aan Convoy, een top down tactical roguelike-like racegame.

07

Monobanda en Developlay winnen ADC Best in Apps Award in Los Angelos met Nott Won’t Sleep. Het blijkt niet de laatste award voor de game…

DoubleDutch doet naar eigen zeggen “veel te ingewikkeld” en werkt al twee volle jaren aan de Steam-release van Speedrunners.

11

Menno Deen lanceert zijn Games [4diversity] Jam: een uitdaging aan developers te maken met ‘een eerlijke representatie van vrouwen en GLBT (Gay, Lesbisch, Biseksueel en Transseksueel)’.

15

Control interviewt Swen Vincke, oprichter van Vlaanderens meest prominente gamemaker Larian Studios. “Ik had geen zin om mensen te ontslaan.

19

De dag van de Control Conference en de Dutch Game Awards. De berichtgeving daarover op een rij:

[blu_get_posts

title = “Control Conference & Dutch Game Awards”

type_of_post = “post”
type = “grid”

show_categories = “2072”
offset = “0”
per_page = “12”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “50”
order_by = “newest”
columns = “3”
remove_load_more =”0″]

25

Geïnspireerd door ‘luie indies‘, besluiten  webbouwer Martijn Frazer en award winning componist Rik Nieuwdorp tot het bouwen van Vlambeer Clone Tycoon.

28

Isabelle Koelman start een nieuwe en snel aan populariteit winnende site voor Concept Artists.

Een derde Nederlandse game is succesvol op Kickstarter. Soort van…

29

Control Magazine duikt in de wereld van de Vlaamse gamesindustrie. Mooie studio’s in een slecht klimaat, maar met een hoopvolle toekomst.

Uit Nu!

December

01

Control interviewt Leonie Manshanden, de Nederlandse Vice President en Studio Director van Irrational Games. “Toen ik Ken Levine ontmoette was het een ‘meeting of minds’ ”

04

Critical Bits Reign of Bullets: ‘Hoe meer wapens, hoe meer vreugd’

06

Dylan Nagel is hard voor zichzelf in de Post Nataal over zijn Dwarf Quest. “Ik wilde de game zo graag precies twintig jaar na zijn eerste release heruitgeven. Mooi verhaal, maar geen excuus.”

09

March of War-maker ISOTX verliest een van zijn oprichters en krimpt flink in.

Sander van der Vegte (Rocket Riot, Gatling Gears) releast een trailer voor zijn nieuwe ‘game’, Autopret. Even kijken, daar krijg je geen spijt van.

12

Gunslugs verkoopt ruim 20 duizend exemplaren. Twee keer zoveel als maker OrangePixel vooraf had gehoopt.

We zetten zes Nederlandse crowdfunding-campagnes op een rij. Resultaat: één doorslaand succes, één ‘herkansing’ en vier flinke mislukkingen.

16

Control-hoofdredacteur Eric Bartelson nostalgiseert over Street Fighter bij het zien van de nieuwe game-art van Cook & Becker.

17

Vlambeers Ridiculous Fishing is wereldwijd de beste iPhone-game van 2013. Zegt Apple.

30

Ze noemen hun studio Tengu Games en opereren vanuit de keuken. Matthys van den Berg en Baldi Konijn zijn amper afgestudeerd of hun eerste game komt uit: Elementalist.

Tingly Games, het bedrijf van Ard Bonewald en Mark Overmars, lanceert Greeting Games.

31

Hoofdredacteur Eric Bartelson sluit het jaar af met een mooi na- en dankwoord. En met twee zeer interessante videootjes van de conference.

Uit Nu!


[blu_get_posts
title = “Control Jaaroverzicht 2013”
type_of_post = “post”
type = “grid”
show_categories = “2106”
offset = “0”
per_page = “6”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “100”
order_by = “newest”
columns = “3”
remove_load_more =”1″]

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.