Nieuws
Now Reading
September & oktober • Zwembad, trailers, Indigo, Post-Nataal en verdwaalde bejaarde
0

September & oktober • Zwembad, trailers, Indigo, Post-Nataal en verdwaalde bejaarde

by Eric Bartelson6 januari, 2014

September

01

Vlambeer is 3 jaar oud en is in die tijd een bron van nieuws geweest voor Control. Ons wordt wel eens verweten dat we te veel over het indieduo schrijven en dat schoot Matthijs Dierckx in het verkeerde keelgat. Hij schreef een venijnige column over Vlambeer-moeheid (of het gebrek daaraan): “Heb je Rami nu wéér geïnterviewd?”, kreeg ik te horen van een designer zonder track record op de dag dat ook de New York Times de snelprater aan het woord liet. “We weten het nu wel hoor.” Donder toch op.

03

Dutch Game Garden organiseert de zesde en laatste Make A Game dag. Op deze dag maken leerlingen van een middelbare school binnen een schooldag een game, in het relatief eenvoudige GameMaker. “Alle kids krijgen het zelfde basisspel, vormgegeven door Jan Willem Nijman van Vlambeer, en die mogen ze naar hartenlust aanpassen. Zolang er maar drie van de vier opdrachten zijn uitgevoerd: uiterlijk veranderen, geluid toevoegen, levels maken en concept aanpassen.”

05

Games in het zwembad zijn potentieel een effectief wapen tegen obesitas bij jongeren. Zes teams jamden 50 uur om games in het water te ontwikkelen in het kader van Games 4 Health jam.

09

Al in 2011 schreven we over de veelbelovende platformer Heroki van de nieuwe studio Picomy. Het blijft heel lang stil maar dan komt er opeens onverwacht nieuws: Sega heeft de game opgepikt. We hebben een interview met Michael Balm, één van de vier ontwikkelaars: De game is zelfs al meer dan 3 jaar in ontwikkeling. Best wel lang eigenlijk… Op PAX kregen we ook vaak te horen dat we knettergek zijn om zoiets te doen in onze vrije tijd. We willen echt iets neerzetten met Heroki waar lang over gepraat zal worden. Een blijvende ervaring.”

11

Control is ook dit jaar mediapartner van Indigo en dus introduceren we de komende weken de bedrijven en games die een plekje hebben op de speelbare tentoonstelling van alles indie in Nederland. Zo ook BittHuffel, een gamecollectief van drie developers die naast hun gewone baan nog games maken in hun vrije tijd.

13

Global Game Jam game Dark Day LA wordt gebruikt door uitgever Gamious om de Philips uWand te demonstreren. Eh… uWand? “een afstandsbediening voor Smart televisies die reageert op beweging en een aanwijsfunctie heeft voor makkelijker navigeren in menu’s.” (klinkt als Wii Remote?)

16

Weer zo’n Indigo-parel: Last Inua van Glowforth. Bestuur een vader en zoon die een weg zoeken door een ijskoud landschap. Metrico van Digital Dreams gooide hoge ogen op de Gamescom en werd door een enkele gamesite zelfs de Redder van de PS Vita genoemd.

 17

Control #34 is online te lezen of te downloaden. Nog steeds de moeite waard!

24

Nieuw stimuleringsprogramma applied games van start — ‘Growing Games’ bundelt 25 partijen.Vanuit de Economic Board Utrecht is het Growing Games stimuleringsprogramma is gestart, waar landelijk maar liefst 25 partnerpartijen aan deelnemen. “Het persbericht is nog wat vaag over hoe het straks allemaal gaat werken, maar belooft alvast dat de 25 marktpartijen ‘tientallen miljoenen euro’s’ gaan investeren.”

24

De jonge studio Code Imp maakt indruk met de game Rampage M. Check de trailer waarom:

25

Control Gamelab ging over gametrailers. Rik Nieuwdorp (Claynote) viel in als presentator en deed dat prima. Hoogtepunten van de avond: Skype interview met Kert Gartner, The Flock trailer in anderhalf uur door Teun Vermeer en inzichten uit de filmwereld door Peter Alderliesten.

27

Oudgediende Martijn Wenting keert terug in de gamesindustrie met de game Wildforce. Wenting begon in de negentiger jaren bij Davilex, maar startte na een jaar zijn eigen studio. Na een paar jaar freelancen is hij nu terug met een nieuwe studio Bitstorm.

UIT NU!

Oktober

01

Oktober begint met nieuws van Vlambeer. Hun game Wasteland Kings verandert van naam. Het wordt Nuclear Throne. “Aan die naamswissel zit wel een aardig verhaal. InXile Entertainment lanceerde enige tijd geleden een uitermate succesvolle Kickstarter-campagne voor Wasteland 2. En, u voelt hem al aankomen, inXile bekeek met opgetrokken wenkbrauwen de groeiende aandacht voor Vlambeers Wasteland Kings.”

 01

Indigo is geweest en Control-freelancer Wesley Akkerman stelde zijn persoonlijke Top 3 samen. Wie is nummer 1? “Ik kan persoonlijk niet wachten om meer te tijd te besteden met deze game.”

02

Matthijs Dierckx maakt zich weer eens ouderwets boos. Dit keer op Volkskrant journalist Haro Kraak. Dierckx noemt hem ‘ een verdwaalde bejaarde’. “Wilde u indruk maken op de rest van de (media)redactie? Kijk mij, ik ben dan nog wel geen dertig, maar ook ik ben echt wel stoffig, heus! Ook ik vond vroeger alles beter. Hoor ik er nu bij?”

03

Abbey Games zet fans in voor de vertaling van Reus. “De community heeft ook een wedstrijd georganiseerd tussen de Franse en de Duitse vertaling – Frans loopt momenteel voor”

07

World of Diving van Vertigo Games komt makkelijk door de Greenlight van Steam, na een kansloze crowdfundingcampagne op Indiegogo. “Op Indiegogo had je het gevoel aan een dood paard te trekken, op Steam was je een racepaard aan het mennen.”

09

Control start een nieuwe rubriek Post-Nataal waarin developers open en eerlijk vertellen over het succes (of gebrek daaraan) van hun games. Als eerste King Can Fly van  Firedroids. “Hoewel de game goed is opgepikt in de media, bleek dat geen garantie voor een commercieel succes. 800 euro heeft het opgeleverd. Dat is minder dan we hoopten.”

11

Proun van Joost van Dongen krijgt een 3DS-versie. Engine Software doet de port.

11

Nuclear Throne van Vlambeer is via Steam Early Access al te koop. “Het spel is voor pakweg de helft klaar, maar is dus nu al te downloaden.”

14

Mighty No.9, de game van de geestelijk vader van Mega Man, is een van de meest succesvolle Kickstarter-projecten ooit. De makers haalden vier keer zo veel geld op als oorspronkelijk het doel was. Resultaat: meer versies — waaronder die voor Nintendo 3DS en PlayStation Vita. De Nederlandse ontwikkelaar Abstraction Games neemt die voor zijn rekening.

15

Casper Bodewitz en Joost Driesens zijn volslagen nieuwkomers in de gamesindustrie. Beiden hebben een academische achtergrond, een full-time baan en een gedeelde passie voor games. “Met een berg enthousiasme wisten ze een paar weken geleden Tenshu General af te krijgen, dat ze omschrijven als een gelaagde strategie game in het Samurai tijdperk, gecondenseerd tot een casual game ervaring.”

21

Saxion studenten bouwen activiteitengames voor kinderen in bijzonder onderwijs. “De zeven teams werken momenteel aan ideeën die al door de stichting als kansrijk zijn beoordeeld en begin oktober door groepen kinderen zijn getest – doel is de echt bruikbare games daadwerkelijk te gebruiken in het healthcentrum.”

22

Interwave Studios krijgt met het einde van Dark Matter een meute boze spelers over zich heen. Steam haalt de game offline. “Spelers worden nu vrij plots getrakteerd op een tekstscherm met de mededeling dat het spel is afgelopen. En dat viel in zeer slechte aarde bij de community. InterWave en uitgever Iceberg Interactive krijgen er op tal van fora ongenadig hard van langs.”

24

Studententeam Speelbaars maakt een game over een zwerm ruimtevogels. Dat ziet er zo uit:

25

En onze zuiderburen GriN maken een eigentijdse bewerking van Roodkapje. Woolfe – The Redhood Diaries siert de cover van Control #35. De trailer ziet er zo uit:

29

Vanguard Games maakt Halo Spartan Assault nu ook voor Xbox One en 360. “De game, oorspronkelijk ontwikkeld voor Windows 8 touch devices is voorzien van een aantal nieuwe (spel)opties, is volledig door de Amsterdamse studio zelf omgezet naar de consoles.”

30

Control maakt alle genomineerden voor de Dutch Game Awards bekend via de Control site. Het filmpje waarin dat gebeurt, wordt goed bekeken door de Nederlandse developers.

UIT NU!


[blu_get_posts
title = “Control Jaaroverzicht 2013”
type_of_post = “post”
type = “grid”
show_categories = “2106”
offset = “0”
per_page = “6”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “100”
order_by = “newest”
columns = “3”
remove_load_more =”1″]

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.