Nieuws
Now Reading
Mei & juni • Zenuwen, VR-benen, weer nieuwe console, crowdfunding en seksisme
0

Mei & juni • Zenuwen, VR-benen, weer nieuwe console, crowdfunding en seksisme

by Eric Bartelson27 december, 2013

Mei

02

De Haarlemse uitgever Iceberg Interactive scoort zijn eerste nummer 1 hit op Steam met de game Star Drive. Het toont de nieuwe richting van publishers. Veel developers zijn helemaal niet zo geïnteresseerd in self-publishing en vooral alle PR en Marketing die daar bij kom kijken. Iceberg heeft een goede niche gevonden: “Digitaal heeft ook vele voordelen voor ons en die hebben wij omarmd. Denk aan hogere marges, een grotere, wereldwijde markt, het ontbreken van cost of goods, voorraad en retouren. Er is altijd voorraad, je wordt niet de retail uitgefaseerd, games hebben dus een langere levenscyclus.”

03

Awesomenauts van Ronimo Games is op deze dag een jaar uit en is vooral dankzij Steam een succes (en de redding van de studio). De Utrechters geven een video vrij met daarin beelden van de game in verschillende stadia van ontwikkeling.

06

Een nieuwe Globetrotters en dit keer Dennis Zoetebier die tegenwoordig in Polen werkt, bij CD Projekt Red, maker van onder andere The Witcher. Over het leven in Polen zegt hij: “Polen zijn niet echt de vrolijkste mensen, sterk religieus en tamelijk xenofoob. Daarnaast is het één van de meest homogene samenlevingen ter wereld, meer dan 90 procent is tot een paar generaties terug Pools. Uiteraard werken er bij CDPR vrijwel uitsluitend progressieve, weldenkende types, maar op straat kan je nog wel eens tegen een muur van onbegrip oplopen.”

07

In Cello Fortress neemt Joost van Dongen het met zijn cello op tegen drie gamers. Zijn instrument bestuurt het afweergeschut terwijl drie gamers met tanks door zijn verdediging heen proberen te breken. Check in de video hoe het precies werkt.

08

Control Gamelab #8 ging over Storytelling en een reeks van interessante sprekers belichten het onderwerp van verschillende (soms verrassende) kanten.

13

ING gebruikt groeicijfers van de Nederlandse gamesindustrie in een landelijke reclamecampagne. ‘De Nederlandse gamingindustrie groeit dit jaar met 20%’ Control vraagt zich af wat dat betekent voor Nederlandse studio’s. Krijgen die nu makkelijker een lening bij de ING? Maar een paar telefoontjes helpt ons uit die droom: “Voor ons hebben gamesbedrijven geen voorrang en worden ze beoordeeld als ieder ander bedrijf. Alleen voor mensen in medische beroepen is het makkelijker om een lening te krijgen. Daar komt veel geld binnen.”

16

Aan de vooravond van de release van Reus praat Control met de jongens van Abbey Games. Ze zijn zenuwachtig en dat is niet zo gek als je allereerste echte game groots wordt gelanceerd op Steam. Dat levert mooie uitspraken op van onder andere Adriaan Jansen: “Heel leuk dat we op Steam komen, maar hoe goed is de game nou? Hoe gaan mensen leren over Reus? Wat gaan we doen met dat gat in het design? Aaargh! Mijn zure kop is niet zo geschikt voor feestjes.”

22

HKU-studententeam Vogelsap trekt de aandacht met onderstaande trailer.

26

Control is op Nordic Games en haalt daar mooie verhalen vandaan. Zoals deze. En deze. En deze.

27

Vertigo Games schakelt crowdfundingsite Indiegogo in voor hun nieuwe game World of Diving. Ze zijn op zoek naar 75.000 euro.

 28

Laurens Bruins en Vincent Bonefaas van Jaywalkers Interactive zijn al een tijdje luidruchtig fan van de Oculus Rift. Maar: “Half Life 2 kon ik absoluut niet langer dan 10 minuten spelen zonder naar een emmer te grijpen.” Gelukkig kan je VR-tolerantie trainen. En dus maakte het duo Blue Marble, een spacesim die mensen leert hun ‘VR-benen’ te vinden.

29

We spreken met Monkeybizniz over de door hen ontwikkelde digitale wereld die ondersteuning biedt aan jongeren bij het omgaan van een aankomend verlies van een dierbare. “Opdrachten zo mooi als De Wereld van Verschil zijn zeldzaam. Die grijp je met beide handen vast en spendeer je veel meer tijd aan dan van te voren gepland.”

30

Microsoft onthult de nieuwe Xbox en Control vraagt 360-developers naar hun mening over de Xbox One. De reacties zijn niet bijzonder positief. Wie zei:“Waar zijn de games?!” En wat vond hij de meest interessante feature?  ”Je schijnt er toch nog games op te kunnen spelen!”

30

Niet geheel toevallig geeft Sony op dezelfde dag als de Xbox One reveal een developer video van Killzone Shadow Fall vrij. Veel talking heads van Guerrilla Games in onderstaande video.

31

Eerste Wereldoorlogshooter Verdun van M2H en Blackmill Games stijgt snel in de Steam Greenlight wachtrij.

UIT NU!

 Juni

04

Dutch Game Gardens creatief directeur Jan Pieter van Seventer zoekt in een reeks EO-columns naar de rol van het geloof in games.

04

BREKEND NIEUWS. Vanguard Games doorbreekt de radiostilte met een spectaculaire aankondiging: de Amsterdamse studio maakt Halo Spartan Assault voor Windows 8. Onderstaande video is de aankondigingstrailer. In een achtergrondartikel schetsen we de opkomst van Vanguard Games onder de pakkende kop Van Manege tot Master Chief.

05

Gunslugs van Orange Pixel draait op een bijzonder platform: Google Glass.

11

Control is op de E3 en zit bij de Xbox persconferentie. Na de magere vertoning tijdens de reveal heeft Microsoft iets goed te maken. Dat gaat een hele tijd goed totdat: “Bij het aankondigen van de prijs – 499 dollar/euro – laten de aanwezigen hun teleurstelling zelfs met een zachte, maar toch duidelijk hoorbare “Oe” blijken.”

11

Vlambeer wint een Apple Design Award voor Ridiculous Fishing.

12

Vier Nederlandse games houden de Hollandsche eer hoog op de E3. Killzone Shadow Fall, Halo Spartan Assault, Luftrausers en ibb and obb.

14

World of Diving van Vertigo heeft het moeilijk op Indiegogo. Onderstaande video met gameplay moet daar verandering in brengen.

18

Cross of the Dutchman, het heldenepos van Grutte Pier van de Leeuwardense Triangle Studios, krijgt een tweede kans met een nieuwe geldschieter. Goed nieuws natuurlijk maar de game komt niet helemaal ongeschonden uit het proces. ‘In plaats van één volledig spel uit te brengen, heeft Triangle Studios gekozen voor episodic content. Voorlopig is er nu geld voor het eerste deel. Het tweede deel wordt bekostigd met de opbrengst van dat eerste deel.’

19

Interwave Studios gaat met Dark Matter tegelijk voor een Greenlight en een Kickstarter campagne.

20

Ook Paladin Studios gaat voor Kickstarter met Looking for Group: The Fork of Truth.

20

En ook studententeam zoekt financiering bij de massa. Karmaflow op Indiegogo.

21

In een column mijmert Eric Bartelson over de tijd dat arcades nog de plek waren voor bijzondere game-ervaringen.

26

Abstraction Games doet de port van de indiehit Hotline Miami naar PSN en PS Vita en krijgt internationale bekendheid. “Dit was na Angry Birds en Cut the Rope weer een enorm prestigeproject voor ons en we zijn echt heel erg trots op het eindresultaat.”

28

Matthijs Dierckx kaart de soms wat moeizame discussie over seksisme in games aan in een omgekeerde kijk op the Last of Us. Dat levert een aardige discussie op in de comments. Geen oplossingen helaas.

UIT NU!


[blu_get_posts
title = “Control Jaaroverzicht 2013”
type_of_post = “post”
type = “grid”
show_categories = “2106”
offset = “0”
per_page = “6”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “100”
order_by = “newest”
columns = “3”
remove_load_more =”1″]

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.