Nieuws
Now Reading
Maart & april 2013 • Grote hit, ruzie, faillissementen, GDC en globetrotters
0

Maart & april 2013 • Grote hit, ruzie, faillissementen, GDC en globetrotters

by Eric Bartelson24 december, 2013

Maart

02

Het Ludwig Ensemble speelt onder leiding van Than van Nispen het Indie Games Concert. De avond in Hilversum is een gezellig samenzijn van de Nederlandse industrie. Veel Nederlandse developers zijn benieuwd hoe hun muziek live klinkt. Nou heel goed dus. Met onder meer muziek van Awesomenauts, Kids vs Goblins en Super Crate Box. Check hier een videoverslag.

08

Rotterdam presenteert een speciaal tijdschrift dat de actieve serious gamesindustrie aldaar in het zonnetje zet. Serious New Learning heet het magazine dat werd geproduceerd door Control in opdracht van de Rotterdam Media Commission. Het blad is hier nog eens te lezen.

09

In Groningen vindt de eerste editie van Gameleon plaats. Initiatiefnemer Mendel Bouman: “Groningen is een erg leuke stad, met leuke bedrijven, maar veel te weinig game-gerelateerde events.”

12

HKU-hoofd Marinka Copier schuift aan bij De Wereld Leert Door, het wetenschappelijk broertje van de Wereld Draait Door om te praten over Pig Chase, de game die mensen en varkens gezamenlijk spelen.

13

Nixxes scoort met de PS3- en PC-versies van Tomb Raider hoger dan de door Crystal Dynamics ontwikkelde 360-versie. “Als verschillende teams aan hetzelfde ding werken, maar op andere platformen, dan ontstaat er toch iets van rivaliteit. We zijn dus blij dat onze versies zo goed ontvangen worden.”, zegt Nixxes-baas Jurjen Katsman.

14

De DGA dag (Dutch Games Association) staat dit keer in het teken van spelerservaringen. Verschillende sprekers geven invulling aan dit thema. Verschillende manieren van playtesten bijvoorbeeld, van observeren tot spelers volhangen met draden en plakkers.

14

DGA en NVPI liggen in de clinch over cijfers die volgens de één aantonen dat het slecht gaat met de gamesindustrie (NVPI) en volgens de ander imcompleet zijn en dus niet representatief voor de huidige situatie (DGA). De waarheid? Die ligt dit keer niet in het midden. De DGA heeft gewoon gelijk. Als je tegenwoordig geen in-app purchases meetelt in je cijfers, heb je geen goed overzichtvan de situatie.

15

Ridiculous Fishing is een dikke hit voor Vlambeer. Iedereen gunt het ‘t indieduo ook zo na het kloondebacle getuige de niet-aflatende stroom tweets.

19

Slecht nieuws. United Games is failliet. De oorzaak van het faillissement “zou zijn het wegvallen van de grootste opdrachtgever”, aldus de curator.

19

Ook Infinity Lane houdt er mee op. Bij het maken van een begroting voor 2013 in januari kwamen we er achter dat het er somber uitzag. Simpelweg te weinig werk. Veel klanten betaalden laat, communicatie over mogelijke opdrachten verliep stroef en over alles ging veel tijd heen”, aldus mede-oprichter Tim Vogel.

22

Columnist Alessandra van Otterlo bekent dat ze een ‘hoarder’ is, een ziekelijke neiging tot het verzamelen van alles en nog wat in games. Ze blijkt niet alleen in haar verzamelwoede en velen bekennen hetzelfde in de comments.

22

Matthijs Dierckx maakt zich terecht boos om de erbarmelijke persberichten van sommige Nederlandse game PR, naar aanleiding van een vertaald Luftrausers persbericht. Daarin lezen we ondermeer: “We hebben een zeer goede tijd gehad toen we met Sony aan voorgaande projecten werkten en we zijn blij om eindelijk te zeggen dat we het weer gaan doen. Het was echt een no-brainer om te zeggen dat Luftrausers perfect zou passen voor deze platformen en we hebben het genoegen om te zeggen dat ons project perfect past op zowel de TV als de Vita.” Zucht…

25

Lees Control #33 online. Kan overigens nog steeds. Met een mooie cover van Dick Grinwis.

control_cover_33

25

GDC is begonnen en Control is erbij. Aangezien we mediapartner zijn krijgt de internationale editie van Control weer een mooi plekje in de tijdschriftenrekken. Er volgen mooie verslagen vanuit San Francisco. Lees ze nog eens terug hier. Dutch Game Garden organiseerde een speciale editie van Indigo, honderd meter boven straatniveau in het Nederlands Consulaat.

UIT NU!

April

02

Volgens Pascal Bestebroer van Orange Pixel, de eerste Nederlander die een game voor Ouya levert, wordt de Ouya geen groot succes: “De Ouya wordt volgens mij vooral een leuk hebbedingetje voor de liefhebbers, de early adopters.”

04

Twee Nederlandse games zijn genomineerd voor een A Maze Indie Game Award. SneakSneak en Reus maken kans op de oerlelijke trofee (maar grijpen allebei naast de prijs).

04

Matthijs Dierckx vat de GDC nog eens bondig samen met een pittige column: ‘Domme vrouwen, domme mannen en de boodschap van de GDC 2013.’

05

Toki Tori 2 is uit en de obligate releasetrailer geeft een leuke knipoog naar een van de bekendste filmtrailers.

15

Control komt met een speciale digitale uitgave die al de coverage van de GDC handig bundelt op één plek. Nog steeds leesbaar hier.

 16

Zijn de jongens van Abbey Games iets bijzonders aan het maken? Steam heeft er in ieder geval vertrouwen in en laat Reus zomaar toe tot de store. Geen Greenlight nodig. “We hebben vorig jaar tijdens de Gamescom in Keulen een vroege build aan Valve gepitched”, zegt Abbeys Manuel Kerssemakers. “We dachten dat ze later nog een versie wilden beoordelen, maar gaande weg kregen we door dat we een directe pass hadden.”

17

Pixelkoning Paul Veer neemt het initiatief voor een muzikale ode aan Sonic. In Blue Skies, Green Hills remixen verschillende muzikanten bekende deuntjes van de blauwe egel. “De serie heeft veel van wat ik graag zie in games, zoals felle kleuren, blauwe luchten, snelheid en upbeat muziek. Het is fijn om te zien dat er nog studio’s zijn die dit soort kleurrijke, vrolijke en bijna ouderwetse games durven te releasen tussen al het fotorealisme en shooty shooty bang bang onzin”, zegt Veer over zijn liefde voor Sonic.

19

De PSN- en XBLA port van de PC indiehit Terraria wordt lovend ontvangen en verkoopt in de eerste week 120.000 stuks. Engine Software is verantwoordelijk voor de conversie en mede-oprichter Ruud van de Moosdijk is trots: “Niet dezelfde soort trots als voor je eigen game die hoog scoort, maar wel de bevrediging van: ‘Iedereen zei dat het niet kon, en we hebben het toch maar geflikt’.”

22

Nederlandse Serious Games-studios filosoferen over de kansen voor de sector in 2013. Er is groot vertrouwen in het potentieel van serious games, maar ook realiteitszin: “Het lijkt erop dat we sterk staan ten opzichte van het buitenland, maar laat dit niet een excuus zijn om op onze lauweren te rusten. Nu hebben we een kans om echt iets neer te zetten en die moeten we niet laten waaien.”

22

In de nieuwe rubriek Globetrotters laat Control Nederlandse developers aan het woord die in het buitenland werken. Concept Artist Jesse van Dijk trapt af: “Na Halo moet Bungie zichzelf opnieuw bewijzen en het heeft de lat ongelooflijk hoog gelegd voor zichzelf. Het is enerzijds een intimiderende gedachte maar aan de andere kant ook een uitstekende motivator om werkelijk je persoonlijke grenzen te verleggen.”

25

Indiedevelopment redt het inhoudelijk zwakke programma van het Festival of Games met een paar puike sprekers. Zo schuiven componist Austin Wintory en Robin Hunnicke aan om over Journey te vertellen en praat Chris Avallone over succes op Kickstarter. Lees hier het verslag.

26

Maar liefst negen van de 21 toegekende onderzoeksaanvragen in de topsector Creatieve Industrie behelzen games of gamification. Op zich een goed resultaat dus, zij het dat het aantal deelnemende gamesstudio’s verhoudingsgewijs laag is. Alle 21 onderzoeksprojecten bij elkaar worden door NWO en TNO ondersteund met 7,7 miljoen euro.

26

In een grappige column roept slaapkamerprogrammeur Hugo Smits iedereen op slaapkamerprogrammeur te worden.  “Indien je thuis woont: vraag toestemming van je ouders en communiceer met ze. Zo weet ik uit ervaring dat ouders bij het horen van ‘ik kom thuis wonen om aan mijn carrière te werken’ niet direct denken aan iemand met een rossige baard in een vuil t-shirt die om 12:00 uit z’n bed komt om m&ms te halen en vervolgens weer in zijn slaapkamer verdwijnt met afgeplakte ramen en daar tot een uur of vier in de nacht op z’n keyboard loopt te tikken.”

26

Cook and Becker verkoopt kunst van Bioshock Infinite. Wij kunnen ons niet inhouden en schaffen onderstaande schilderij aan.

falling-bioshock-infinite

UIT NU!


[blu_get_posts
title = “Control Jaaroverzicht 2013”
type_of_post = “post”
type = “grid”
show_categories = “2106”
offset = “0”
per_page = “6”
show_excerpt = “0”
show_filter = “0”
show_category_filter = “0”
excerpt_length = “100”
order_by = “newest”
columns = “3”
remove_load_more =”1″]

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.