Control
Now Reading
ConCon 2013 • Mattie Brice over persoonlijke games: “Een game hoeft niet altijd fun te zijn”
0

ConCon 2013 • Mattie Brice over persoonlijke games: “Een game hoeft niet altijd fun te zijn”

by Alessandra van Otterlo11 december, 2013

Mattie Brice noemt zichzelf een ‘queer woman’, een transgender, maar bovenal een gamer. Ze maakt games, reviewt , blogt en spreekt over betekenisvolle games. Zo ook tijdens Control Conference 2013.

Van huis uit is Mattie Brice geen gamemaker en het pad naar haar huidige werkzaamheden is vrij uitzonderlijk. Ze studeerde Interior Design en schreef eerst over eten, niet over games. Maar het spel Bayonetta bracht daar verandering in. De hoeveelheid kleding van de vrouwelijke hoofdpersoon in die game neemt af naarmate haar kracht toeneemt. En daar werd niets over geschreven.

Brice realiseerde zich dat er überhaupt weinig werd gepraat over gender issues in games. Daarom ging ze er zelf over bloggen. Al snel werd ze een activist genoemd, maar zo zag ze zichzelf helemaal niet. “Een interessante tijd,” zegt Brice. “Ik begon me af te vragen wie ik eigenlijk was.” In het boek Rise of the Videogame Zinesters van Anna Anthropy las Brice dat iedereen kon ontwerpen en ze vroeg zich af of ook zij een game kon maken die voor anderen interessant is.

Slechte dates

Brice wilde een persoonlijke game maken. Ze vindt het belangrijk dat haar mentaliteit en persoonlijkheid  terug te vinden zijn in haar games. Waarbij ze spelen gebruikt als een vorm van communicatie. Haar eerste game was Mainichi. Gemaakt voor iemand die ze al jaren kende. De game geeft de speler een kijkje in het dagelijkse leven van Brice en de depressiviteit waar ze op dat moment mee worstelde. Haar persoonlijke en vaak gecompliceerde ervaringen maken een groot deel uit van de games die ze maakt. Het ongebalanceerde Blink gaat over de slechte dates die Brice heeft moeten doorstaan. En I Hate Curry, gaat over de moeizame relatie met haar uit Trinidad afkomstige moeder.

Brice heeft een eigen visie op game design. Volgens haar worden de meeste games gemaakt met de speler in het achterhoofd. Brice vindt dat een slecht uitgangspunt, want de speler weet vaak niet eens wat hij wil. Ook hoeft een speler niet aan elke game plezier te beleven. Als voorbeeld noemt ze EAT. Een alternate reality game waarin haar zeer beperkte budget de hoofdrol speelt. Brice: “EAT is geen leuke ervaring, want arm zijn is tenslotte ook niet leuk.”

Gijzeling

Aan het einde van haar presentatie roept Brice haar peers op om ook anders tegen games aan te kijken. “Videogames worden op dit moment gegijzeld door een kleine groep mensen wie het voornamelijk om het geld te doen is. Als we blijven roepen dat games de wereld kunnen veranderen dan moeten moeten we ons meer focussen op het maken van ‘ernstige’  en persoonlijke games. En nee, daar verdien je waarschijnlijk niet veel geld mee. Althans, niet op dit moment.”

Mattie-Brice-met-gast-Adriaan-de-Jongh-(Friendstrap-promo)

 

 

Op alle foto’s van Brices praatje staat Adriaan de Jongh van Game Oven. Vlak voordat ze moest spreken had hij haar uitgedaagd voor een potje Friendstrap en ja… dan kan je niet zomaar loslaten he? 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).