Nieuws
Now Reading
Preview • Moonscrapers van Better Late than Never ruilde realisme voor satire en scoort
0

Preview • Moonscrapers van Better Late than Never ruilde realisme voor satire en scoort

by Wesley Akkerman11 december, 2013

Op INDIGO 2013 was het de opvallendste game van de tentoonstelling en tijdens de Dutch Game Awards één van de drie genomineerden voor Best Student Game: Moonscrapers. Niet slecht voor een concept dat tot stand kwam onder hevige tijdsdruk.

Oorspronkelijk was Moonscrapers een last minute-concept dat gepresenteerd moest worden aan de supervisors op de opleiding International Game Architecture op NHTV in Breda. Jurre de Baare, één van de twaalf teamleden van studententeam Better Late than Never: “Er waren veel goede concepten aan vooraf gegaan, die allemaal een duidelijke unique selling point miste. De inspiratie voor dit project is gekomen uit een brainstormsessie waarbij verschillende interessante ideeën naar voren kwamen. Eén van deze ideeën was een toren maken die andere torens kan blokkeren.”

Vertical strategy

Moonscrapers is een real-time vertical strategy game. Spelers gaan erin de strijd aan met de Sovjets of de Amerikanen, afhankelijk van de gekozen kant. Die strijd wordt gestreden met speciale torens: wie het eerste bij de maan is, wint. In dat proces kun je het je tegenstanders behoorlijk moeilijk maken door hem aan te vallen met bommen of helikopters en daarna voort te bouwen de ruïne die je achterlaat. Elke speler begint met hetzelfde: een basissegment, klein budget en periodieke inkomsten.

De Baare legt uit. “De speler heeft de mogelijkheid om z’n tegenstander vroeg te overmeesteren, afhankelijk van hoe hij z’n geld investeert. Zo kan hij de toren direct verticaal verstevigen of economische of offensieve segmenten toevoegen. Elke keuze heeft z’n voor- en nadelen die de speler moet overwegen, opdat vijandelijke acties worden voorkomen en het potje te winnen.”

Satire

Het eerste uitgangspunt was een toren die volledig interactief was en physics uit de echte wereld leende. De scope van het project en de engine lieten dit niet toe, dus besloot het team om het minder serieus aan te pakken. “Deze keuze heeft veel deuren voor ons geopend, ook qua art style. Zo konden we het politieke standpunt van de game satirisch maken, vandaar dat de speler naar de maan bouwt in plaats van miljoenen investeert in raketten en dergelijke.”

Twaalf man werkt aan Moonscrapers. Soms bleek het moeilijk de ideeën van twaalf verschillende creatieve geesten samen te brengen, maar, zo geeft De Baare aan, “het is ons steeds gelukt alle ideeën door een trechter in de game te krijgen”. Het beheren van de grootte van het project was ook een uitdaging, want het doel moest wel haalbaar zijn. “Moonscrapers is een schoolproject en de opleiding gaf ons een harde deadline. Die moesten we ook echt halen.”

Moonscrapers is een leerzaam project voor Better Late than Never. De teamleden hadden een ruwe start tijdens de conceptfase. Nu hebben ze al een beter beeld van hoe ze dat de volgende keer anders doen. “Ook hebben we geleerd dat het uiteindelijk draait om kleine details en een consistente visie om de game leuk te krijgen. Het spel draait om een simpele mechanic. Alle art, design, tech en narratieve elementen moeten nauw samenkomen om dat uit te beelden én het meer persoonlijkheid mee te geven.” Een releasedate of platform is nog niet bekend.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.