Nieuws
Now Reading
Interview • Leonie Manshanden: VP & Studio Director Irrational Games
0

Interview • Leonie Manshanden: VP & Studio Director Irrational Games

by Eric Bartelson3 december, 2013

Leonie-Manshanden

Globetrotters: Nederlanders in het buitenland, afl. 2

Ze is geen carrière planner, zegt ze zelf, maar we vinden haar wel terug op een hoge positie bij een van de mooiste studio’s ter wereld.

Hoe ben je terecht gekomen bij Irrational Games?

“Ik heb een achtergrond in marketing en ben via lokale offices in Nederland, en Europese kantoren in Londen, bij wereldwijde kantoren in de VS terecht gekomen. In alle posities bij game publishers heb ik me altijd gestoord aan de silos waar publishers zichzelf, de studio’s en de gamers in stoppen. In mijn optiek zijn development en marketing volledig met elkaar verbonden in alle stadia van een project, zelfs in pre-productie. Toen ik in 2009 via een kennis Ken Levine ontmoette was het wat Amerikanen een ‘meeting of minds’ noemen. Hij had precies dezelfde ideeën, dus ik ben vanuit het koude Chicago direct naar het koude Boston vertrokken waar het sindsdien voelt alsof ik hier altijd al heb gewerkt.”

Wat is de grootste verandering in je leven sinds je daar werkt?

“Iedere developer weet hoe complex het maken van games is. Voordat ik bij Irrational begon, wist ik dat op een intellectueel niveau en had ik dat van een afstand meegemaakt. Maar om van dichtbij het hele project van begin tot eind mee te maken brengt een heel ander perspectief en een respect voor games dat ik nooit meer zal verliezen. Nu zie ik een level in Bioshock Infinite, en heb ik een gezicht bij de tientallen mensen die aan dat level hebben bijgedragen. Ieder character, iedere poster, ieder object, de AI, ieder geluidseffect – en wetende hoe het is opgenomen, de lighting engine en hoe die custom gebouwd is door een engineer, de mensen die het level hebben getest, het script dat is geschreven, de stemmen die het hebben ingesproken, ga zo maar door. Iedere game bekijk ik nu door een heel andere lens.”

Wat is jouw taak binnen het team daar?

“Mijn officiële titel is Vice President en Studio Director. Waar dat op neer komt is dat ik ervoor zorg dat niets onze developers in de weg staat van hun maximale succes. Gelukkig heb ik een groot team van gespecialiseerde mensen die mij daarbij helpen, want het gaat zo’n beetje om alles behalve het development zelf. Research, focus testing, usability testing, outsourcing, business development, licensing, facilities, finances, marketing, PR, IT, HR, noem het maar op.”

Is het werken in een Amerikaans bedrijf heel anders dan een Nederlands bedrijf?

“Irrational Games is denk ik niet echt een goed voorbeeld van een gemiddeld Amerikaans bedrijf, zoals waarschijnlijk de meeste game studios dat niet zijn. Wij hebben een vrij open beleid. Alles wat wij doen moet in het belang en vanuit het perspectief van de gamer zijn. En het is belangrijk dat daar geen hiërarchie in bestaat. Zie jij iets wat een slechte ervaring voor de gamer betekent? Dan is het vanaf dat moment jouw verantwoordelijkheid om dat aan het licht te brengen, of je nu een manager, een director of een gewone medewerker bent. Die eerlijkheid dient door ieder niveau gerespecteerd te worden.”

Hoe bevalt het leven in Amerika? Is het moeilijk als buitenlander/staander?

“Amerika is een Westers land dus er valt er weinig te klagen. Natuurlijk is het wel jammer dat je vrienden en familie niet zo vaak meer ziet en is het soms moeilijk dat je belangrijke gebeurtenissen moet missen. Maar over het algemeen valt zelfs dat allemaal wel mee. Mensen kunnen makkelijk langskomen, en er is natuurlijk altijd Skype of e-mail. Als buitenlander ben je hier zeker geen buitenstaander. Mensen vinden het meestal enorm interessant en het is vaak aanleiding voor leuke gesprekken.

Wat ervaar je als anders in Amerika?

Voor mij valt het het meest op dat Amerikanen over het algemeen voorzichtiger zijn in hun uitspraken, waarschijnlijk omdat ze in een samenleving zijn opgegroeid waar men aangeklaagd kan worden. Dat heeft zo’n diepe impact die ervoor zorgt dat mensen zelfs voorzichtig zijn met het geven van advies aan vrienden. Als ik bijvoorbeeld een Nederlandse vriend om een mening vraag, krijg ik een duidelijk: ‘moet je absoluut (niet) doen!’, vraag ik hetzelfde aan een Amerikaanse vriend, dan krijg ik vaak ‘je zou het zo kunnen doen, maar ook andersom’.”

Het concept ‘Sinterklaas’ is hier altijd een bron van consternatie, hilariteit, en verbazing. Mensen kunnen er niet bij. ‘Je dreigt kinderen dat ze geslagen worden en naar Spanje moeten? – I would love to go to Spain!’ of: ‘Je gooit eten op de grond en de kinderen eten het op? – gross!’ Maar ondanks dat, kwam ik tijdens mijn eerste jaar 5 december op mijn werk en vond een collectie gele klompen met cadeautjes en zelfgebakken pepernoten op mijn bureau. De pepernoten waren ongeveer 5 centimeter in doorsnee (“op het plaatje leken ze groter”), en ze waren enorm taai (“ik geloof dat de hoeveelheden van het recept misschien verkeerd omgerekend zijn”). Hoe dan ook, de beste pepernoten die ik ooit heb gegeten!”

Nog ambities voor de komende jaren?

“Het lijkt misschien niet zo, maar ik ben eigenlijk totaal geen “carrière planner”. Ik denk dat het ook heel lastig is in deze industrie. Iedere paar jaar zijn er weer grote veranderingen op het gebied van technologie, nieuwe spelers, en andere verwachtingen van consumenten. We zien wel wat de toekomst brengt!” •

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.