Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • Op zoek naar de ongemakkelijke stiltes met Friendstrap van Game Oven
0

Uit Nu! • Op zoek naar de ongemakkelijke stiltes met Friendstrap van Game Oven

by Wesley Akkerman22 november, 2013

Ze zijn de meesters van Awkward: Adriaan de Jongh en Bojan Endrovski trekken met hun games mensen ver buiten hun comfort zone door ze elkaar aan te laten raken terwijl ze spelen. Met name Fingle was daarin zeer succesvol. Met hun nieuwe game Friendstrap doen ze daar nog een extra laagje ongemak bovenop.

Houd samen een iPhone vast en praat over de onderwerpen die op het scherm verschijnen. Wil je er niet over praten en laat je het scherm los? Dan heb je verloren. Dat is het idee van Friendstrap: een game die de vastberadenheid van spelers uittest. Want niemand wil die uitdaging verliezen. De Jongh en Endrovski van Game Oven speelden de game 24 uur achter elkaar ter ere van hun tweejarig bestaan en de lancering van het spel.

Friendstrap is dus een game over interactie aan de hand van onderwerpen die het beeldscherm aandraagt. Dat zijn natuurlijk voornamelijk ongemakkelijke onderwerpen. De Jonghs seksleven, zoals voorgesteld op een poster op INDIGO 2013, zit niet in de game. “We zouden er dan heel snel over uitgepraat zijn”, grapt collega Bojan Endrovski op de Friendstrap Marathon, waar ‘het wereldrecord Friendstrap’ neergezet wordt.

Lachen, gieren, brullen in het kantoor van Game Oven. De Jongh en Endrovski zenden 24 uur live uit via Twitch.tv en krijgen veel reacties van kijkers. De Jongh wil het liefst alles behandelen. Alsof Friendstrap nog niet genoeg gespreksonderwerpen aandraagt: de in totaal duizend topics zorgen voor zeven tot acht uur onafgebroken nieuwe gespreksstof. Van de manier hoe iemand ademt en waarom, tot aan feminisme en welke stroming bij welk jaartal hoort: het komt allemaal voorbij.

In de 24 uur dat De Jongh en Endrovski samen aan de telefoon zijn ‘gestrapt’ komen er veel gasten op bezoek. Zo kwamen wat teamleden van Abbey Games van Reus langs, rond een uurtje of tien. De avond ervoor wonnen ze drie awards tijdens de Dutch Game Awards. Ook Westerado-ontwikkelaar (en Dutch Game Awards-winnaar) Ostrich Banditos, die eveneens in de prijzen viel, nam plaats voor de camera en onderwierp zich aan De Jonghs vragenpakket. Nieuwbakken ontwikkelaar en studentengroep Speelbaars was ook aanwezig.

Op een gegeven moment kwam het onderwerp dates voorbij. De Jongh had eens een date met een meisje waar het niet echt mee klikte, maar waar hij wel een uur mee sprak. Via Friendstrap. “Dat zorgde voor heel wat ongemakkelijke stiltes”, vertelt De Jongh. “Maar dat was juist leuk, want dat is waar Friendstrap voor kan zorgen: dat geen van de gesprekspartners eigenlijk nog weet wat je over een onderwerp kunt vertellen. En dan staar je elkaar maar aan.” Wie laat dan het eerst los?

Ondanks De Jonghs enthousiasme en energie– en zijn doorzettingsvermogen, zelfs toen beide ontwikkelaars samen naar de wc gingen – sloeg de vermoeidheid ’s nachts wel toe. Maar ze bleven doorgaan, want ze wilden per se die 24 uur volmaken en daarmee ook meteen een wereldrecord Friendstrap vestigen. Uiteindelijk is het record uitgekomen op zeven uur en net geen vijf minuten, omdat één van de twee wel eens afgeleid werd en daardoor z’n vinger niet op het scherm hield. Wil je het record verbreken? Dat kan, want Friendstrap is vanaf nu te downloaden voor iOS.

Adriaan en Mattie

 Adriaan de Jongh weet spreekster Mattie Brice te strikken voor een potje Friendstrap tijdens Control Conference. Ze blijven zelfs ‘gestrapt’ tijdens haar praatje.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.