Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Abstracte RTS Aril bijna ten onder door onderling conflict binnen Monogon Games
0

Achtergrond • Abstracte RTS Aril bijna ten onder door onderling conflict binnen Monogon Games

by Wesley Akkerman12 november, 2013

In 2012 werd Monogon Games opgericht door vier vrienden. Maar al snel stapte één van de vier op toen de samenwerking toch niet zo soepel verliep. Wat volgden waren vier maanden stress en irritatie. De eerste game Aril heeft daar ook onder geleden, met als gevolg dat het team heel kritisch werd: “Is het spel eigenlijk wel leuk?”

Op de afgelopen editie van gamefestival INDIGO maakte het spel Aril een positieve indruk. Aril is een real time strategy game over het veroveren van gebieden in een geabstraheerd universum. Het doel is om de vijand te verslaan door territorium over te nemen in plaats van je vijand te vernietigen. Aril is ontstaan uit het idee dat conventionele RTS spellen nodeloos ingewikkeld zijn en lang duren. Het leent zich daarom voor korte, strategische potjes vol tactiek.

Tijdens het development van Aril liep de groep wel tegen wat problemen aan. Medeoprichter van Monogon Games Ingmar uit de Bos legt uit: “We begonnen rond november 2012 als bedrijf en we zijn toen meteen met een BV begonnen. Op het moment leek dat ons slim, dan hadden we een hoop dingen alvast geregeld. Helaas is er toen eigenlijk vrij snel iemand uit ons team gestapt omdat de samenwerking niet meer goed ging. Omdat we meteen al een BV waren leverde dat ineens een hoop meer problemen op, vooral omdat het niet geheel een vriendschappelijk afscheid was.”

Daarbij kwam ook dat het team zich opeens moest richten op zakelijke en juridische aspecten van game development. Iets waar dat ex-teamgenoot meer verstand van had dan de rest van Monogon Games. “Dat bracht tevens ook wat demotivatie met zich mee.” Vier maanden heeft die periode geduurd. Vier maanden vol stress en irritatie. “We wilden we games maken op een professionele manier en er goed en regelmatig aan werken”, vertelt Uit de Bos. Door dat afscheid lukte dat niet.

Twijfel

“Dan niet lang na de grote stap gaat er van alles fout en waren we vooral bezig met het oplossen van het probleem in plaats van het bouwen van games.” Het feit dat dit bijna compleet de verkeerde kant op is gegaan zorgde bij Uit de Bos voor irritatie, vooral omdat ze dachten goed bezig te zijn. “Ik ben toen flink gaan twijfelen over wat we eventueel nog meer slecht doen en dat is geen positieve kijk. Helemaal omdat dat oversloeg op het spel – is het spel eigenlijk wel leuk?”

Behalve de twijfel in het eigen product, liepen de emoties ook hoog op. Het opgestapte teamlid was namelijk een goede vriend van de groep. “Het is allemaal vrij snel fout gegaan en redelijk ‘uit het niets’. Wij vonden dat hij heel veel was veranderd in die korte periode en uiteindelijk is het behoorlijk vijandig geëindigd.” Nadat hij weg was had hij bovendien nog een kwart van de aandelen. “Het is niet prettig om dan aan die game te werken als hij een kwart van de aandelen heeft. En het is jammer dat we op deze manier een vriend zijn kwijt geraakt.”

Uiteindelijk herpakten de jongens zich en denkt Uit de Bos dat het team hechter is geworden, door iemand kwijt te raken. Aril lijkt er ook van te hebben geprofiteerd, ondanks de vertraging die het opliep. Vanwege de onzekerheid of Aril nog wel leuk was, is het team kritischer gaan kijken. Het resultaat van die bevindingen: de engine is herschreven, het design steekt stukken beter in elkaar en de minimalistische artstyle is meer gefocust dan ooit.

Samenwerking

En nu? Nu gaat het Monogon Games voor de wind. “We hebben nu weer gewoon alle aandelen. Wat ook helpt is dat niemand ‘zoals hij’ wil zijn en dus doen we heel erg hard ons best om goed samen te werken. Dat gaat nu goed en we zijn wel lekker bezig.”  Maar een harde releasedatum kan Uit de Bos nog niet geven. “Onze verwachting is begin zomer 2014 de game te releasen op Windows, Mac en Linux. Later wellicht ook voor touchscreen devices. We willen daar voor nog een beta houden.”

“Een hoop van deze problemen hadden te maken met het feit dat Aril onze eerste game is en Monogon Games is ontstaan tijdens de ontwikkeling”, legt Uit de Bos uit. “Waar het oprichten van een bedrijf en het vinden van een kantoorruimte al flinke uitdagingen zijn, komt daar ook nog eens bij dat we alle drie studeren. Dit zorgt helaas voor onregelmatige werktijden, maar we hebben dat inmiddels efficiënt gestructureerd.”

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.