Nieuws
Now Reading
Nieuws • ‘Niet klagen, maar doen’ – Gamejammen voor een betere representatie van vrouwen en anders-geaarden
0

Nieuws • ‘Niet klagen, maar doen’ – Gamejammen voor een betere representatie van vrouwen en anders-geaarden

by Eric Bartelson11 november, 2013

Met de Games [4…] Jam zet opleiding Fontys inmiddels een mooie serie neer. Initiatiefnemer Menno Deen organiseerde de afgelopen jaren onder de noemer Games [4health] Jam al gamejams voor gezondheidszorg, zo zagen we dit jaar games in het zwembad. Voor volgend jaar is gekozen voor een gamejam voor een ‘achtergestelde doelgroep’. Tijdens de Games [4diversity] Jam worden developers uitgedaagd games te maken met een eerlijke representatie van vrouwen en GLBT (Gay, Lesbisch, Biseksueel en Transseksueel). MennoDeenLR

De jam vindt plaats in San Francisco, net na de GDC aldaar, dus deelnemers worden opgeroepen een weekend langer te blijven en mee te doen. Menno Deen heeft een verrassende reden voor het organiseren van de diversity-jam. Ook hij maakt zich druk om de eenzijdige portrettering van bijvoorbeeld homo’s in games. ‘Te plat, suggestief en uitgekauwd’ noemt hij het. “Maar het ware probleem zit ‘m vooral in de houding van de GLBTers die kritiek uiten op de huidige industrie. Ze hebben zeker gelijk, maar met klagen alleen verander je weinig. Als je wilt dat grote bedrijven ons -ik behoor tot de GLBTers- tegemoet willen komen, moeten we niet alleen klagen, maar vooral doen.”

“De games [4diversity] jam is een manier om op constructieve en positieve manier een bijdrage te leveren aan de discussie”, zegt Deen. “We willen niet alleen laten zien wat er mis is met de representatie van vrouwen en GLBTers in de gamesindustrie, we willen vooral laten zien wat voor vernieuwende en spannende gameplay een ander perspectief op leven, identiteit, de maatschappij en de toekomst kan bieden.”

Waar moeten we dan zoal aan denken? Deen: “Een voorbeeld zou een Gay-Flirt game zijn. Als homo gaat flirten op straat veel minder opzichtig dan onder hetero’s. Ik chargeer enigszins om een punt te maken hoor. Er is namelijk een spanning: is de ander ook homo? En nee dit kun je écht niet altijd zien! Is hij ook op zoek? Hoe lang kan ik iemand aankijken en dus onderzoeken of hij homo is en geïnteresseerd, zonder dat het oncomfortabel wordt. Vooralsnog, weinig verschil met ‘hetero-flirten’. Het verschil zit hem in de spanning of de ander ‘het ook is’ en de angst dat iemand homofoob blijkt te zijn en ruzie zoekt.”

“Als ik discussies heb over deze issues met vrienden en familie dan zeggen ze vaak ‘waar maak je je druk om? Het is toch allemaal allang geaccepteerd.’ Dan denk ik, ja maar jij bent nooit écht een minderheid geweest. Jij weet niet hoe het is, als mensen je bij voorbaat al bepaalde eigenschappen toeschrijven die jou niet eigen zijn. Nou ja.. ik denk dat het wel duidelijk is waarom ik de Games [4diversity] Jam belangrijk vind.”

Deze eerste Games [4diversity] Jam gaat nu over vrouwelijke en GLBTs issues. Maar als deze editie succesvol is, volgen onder dezelfde noemen ook andere jams waarin maatschappelijke thema’s de aanleiding zijn. “Denk aan een editie waarin vanuit een geloofsovertuiging (christendom, islam, hindoeisme) een game ontwikkelen. Of vanuit een andere gemeenschap (afro amerikaanen, emigranten, kiwi’s).” De jam is van 21 tot 23 februari in San Francisco in samenwerking met het Nederlands Consulaat. Deen zoekt  aansluiting als officieel event van de GDC. ” Volgend jaar wil ik het in het weekend ervoor organiseren om de games te presteren tijdens de jaarlijkse IGDA LGBT-Roundtable”

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.