Nieuws
Now Reading
Nieuws • Rijk worden van Nuclear Throne- of Ridiculous Fishing-filmpjes? Van Vlambeer mag het.
0

Nieuws • Rijk worden van Nuclear Throne- of Ridiculous Fishing-filmpjes? Van Vlambeer mag het.

by Eric Bartelson4 november, 2013

Geregeld krijgen ze mailtjes binnen van Youtubers die toestemming vragen voor het gebruik van filmpjes van Vlambeer-games voor hun eigen kanaal. Dat vinden Rami Ismail en Jan Willem Nijman geen enkel probleem, sterker nog, graag! “Het is juist goed als mensen onze games spelen en daar hun mening over verkondigen op Youtube. Dat is voor ons pure marketing”, schrijft het duo in een verklaring. “Bovendien helpt het ons als we een beetje vastzitten. Het geeft ons een kick om te zien dat mensen onze games spelen.”

Vanwaar deze officiële verklaring? Vlambeer mengt zich op geheel eigen wijze in de recent ontstane discussie over de populaire ‘Let’s Play‘ video’s op Youtube. Sommige gebruikers trekken miljoenen kijkers en genereren daardoor een heel behoorlijk inkomen. De vraag is nu of dat geld eigenlijk niet bestemd is voor gamebedrijven omdat de filmpjes een copyright zouden schenden. Vlambeer komt nu dus met zijn eigen antwoord in de vorm van een ‘geautomatiseerde toestemming generator’. Ga hier heen en typ je naam in. Je krijgt dan een officiële toestemmingsbrief die je kunt laten zien als de Youtube-politie je Super Crate Box gameplayfilmpje dreigt te blokkeren. De toestemming is met terugwerkende kracht geldig vanaf het moment dat je het filmpje hebt geplaatst tot ‘het einde der tijden, de apocalypse of totdat de gebeurtenissen in Nuclear Throne realiteit worden’.

Vlambeer predikt nu al tijden openheid en transparantie. Volgens het duo is het de enige manier waarop je zaken als klonen kunt voorkomen. Het is ook een goede manier om de fans inzage te geven in het ontwikkelproces. Zo is het development van Nuclear Throne twee keer per week live te volgen via een stream.

Vlambeer legal document

 

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.