Nieuws
Now Reading
Nieuws • InterWave botst hardhandig met boze community — Steam haalt game offline
0

Nieuws • InterWave botst hardhandig met boze community — Steam haalt game offline

by Matthijs Dierckx22 oktober, 2013

The Wrath of the Internet… De Sittardse studio InterWave kan er sinds begin deze week over meepraten. Aanleiding: het einde van Dark Matter, de nieuwe game van de 2012-winnaar van de Dutch Game Award voor Best Original Game Design.

Het zit zo: InterWave wilde via Kickstarter genoeg geld ophalen om alle plannen uit te voeren die het had voor Dark Matter. Dat mislukte. Het gevolg was een flink inkrimping van de scope. Tot zover eigenlijk weinig aan de hand. Maar… wat ook sneuvelde was de eind sequence. Spelers worden nu vrij plots getrakteerd op een tekstscherm met de mededeling dat het spel is afgelopen. En dat viel in zeer slechte aarde bij de community. InterWave en uitgever Iceberg Interactive krijgen er op tal van fora ongenadig hard van langs.

Inmiddels hebben Steam en GOG de game uit de verkoop gehaald in afwachting van een nieuw einde en bieden hun klanten een refund.

Gevraagd naar een reactie zegt InterWave-oprichter Michiel Beenen: “Het is jammer dat we zo gepakt worden voor iets wat in onze ogen een minor issue is. We zijn op het moment bezig te kijken wat we kunnen doen met het einde… we gaan het in ieder geval beter maken dan deze zwart/wit pagina die inderdaad wat erg simplistisch is. Feit is en blijft dat de 6-10 uur game ervaring er in zit en goed werkt, het is puur het einde waar men een probleem mee heeft.”

Als aanvulling verwijst hij naar de verklaring van publisher Iceberg Interactive:

State of the game: Clearing up any confusion.

Dark Matter was originally planned to be a self-funded game, but in able to elaborate more on the immersive story-line, a Kickstarter project was devised. The idea was to make it a larger, more epic title, with significantly more levels and selling at full price ($30). Sadly, the Kickstarter project failed to reach the target amount and this idea had to be abandoned.The idea was then formed to make Dark Matter an episodic series, with episodes selling at a budget price of $14.99. Any further episodes would, however, need to be dependent on the success of the previous instalment. The first instalment is what has launched recently on Steam and is simply called Dark Matter.

We would like to stress that the game is exactly as described on Steam (including that it contains 14 levels) – it is simply not true that the game is unfinished, or unplayable. Some people have misquoted the developer as having admitted that the game is incomplete; we should reiterate that what was meant was that this is not the $30 full-priced game, but the episodic budget version (currently selling at $13,49 at 10% off).

There are presently something like 5-9 hours of absorbing and highly entertaining gameplay to be had. However, like with all games, it is possible for the game to take longer or indeed a shorter time to complete, if you do not explore all areas and collect all pick-ups. We still feel , like many gamers have also posted, that the game offers value for money and is an enjoyable gaming experience throughout.

It is true however, that at present, the end of the game may cause confusion and is not satisfactory. We sincerely apologise for this, as it is not of the standard we would expect. We are working to offer a more conclusive and satisfying ending to the game as we speak and expect a fix to appear as soon we are able to.

Erik Schreuder
CEO
Iceberg Interactive

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.