Nieuws
Now Reading
Nieuws • Mighty No.9’s Kickstarter-megasucces goed voor Abstraction Games: “We krijgen a-piece-of-the-pie”
0

Nieuws • Mighty No.9’s Kickstarter-megasucces goed voor Abstraction Games: “We krijgen a-piece-of-the-pie”

by Wesley Akkerman14 oktober, 2013

Mighty No.9, de game van de geestelijk vader van Mega Man, is een van de meest succesvolle Kickstarter-projecten ooit. De makers haalden vier keer zo veel geld op als oorspronkelijk het doel was. Resultaat: meer versies — waaronder die voor Nintendo 3DS en PlayStation Vita. De Nederlandse ontwikkelaars Abstraction Games neemt die voor zijn rekening.

Het volgende Kickstarter-succesverhaal: Mighty No. 9. Een Japanse side-scrolling action game die de beste aspecten uit het 8- en 16-bits-tijdperk combineert met moderne technologie en frisse mechanics. Tevens de spirituele opvolger van de Mega Man-serie, daar het ontzettend veel gelijkenissen toont met die serie. Dat is niet vreemd: Mega Man-bedenker Keiji Inafune leidt het project. Inafune werkt onder andere samen met gamedesigner Naoya Tomita (leveldesigner eerste Mega Man) en Takuya Aizu (producer en programmer Mega Man 9 en 10).

Initieel wilden ontwikkelaars Comcept en Inti Creates nog geen miljoen dollar ophalen om de financiering rond te krijgen. Al snel bleek de animo zo hoog, dat het team een hoop stretch goals verzon. Mac en Linux-versies, new game plus, console-versies, extra levels, next-gen-versies, online gameplay – je kon het zo gek niet bedenken of de Kickstarter-pagina Mighty No. 9 werd ermee gevuld. Eén van die stretch goals: PlayStation Vita en Nintendo 3DS-versies. En laat die nou net ontwikkeld worden door het Nederlandse Abstraction Games.

Ralph Egas, oprichter van Abstraction Games, is hier ontzettend trots op. De ontwikkelaar uit Valkenswaard port wel eens vaker grote titels naar andere platformen. Recentelijk waren ze verantwoordelijk voor de PlayStation-versies van Hotline Miami. “Ik denk dat mensen projecten zoals de Hotline Miami-port vlug onderschatten. Dat was best een grootschalig project, want we moesten alles van GameMaker reverse engineeren”, zegt Egas. “Bij Mighty No. 9 zijn we van meet af aan betrokken bij de ontwikkeling, wat dit project veel beheersbaarder maakt.”

Hoe heeft Abstraction Games deze opdracht binnen gesleept? Egas legt uit: “We zijn voorgesteld aan Comcept door Digital Development Management, een bekende, mondiaal gevestigde agent waar we voor sommige projecten mee samenwerken en die tevens de Mighty No.9 Kickstarter organiseerden”. Uit de talloze devs waar DDM mee samenwerkt, is Abstraction voorgedragen vanwege recente prestaties. Een andere doorslaggevende factor: Abstraction is bereid te investeren. “Nu krijgen we a-piece-of-the-pie, omdat we het niet als een work-for-hire-opdracht oppakten.”

Egas denkt niet dat de handheld-versies zullen onderdoen voor de console-varianten. “Ik denk dat het type spel zich juist uitermate goed leent voor handhelds en wij zullen alle registers opentrekken om onze versies er fabelachtig goed uit te laten zien en te laten voelen. Dat is ook wat ons werk zo leuk maakt: de uitdaging.” Het is dan wel de bedoeling dat alle teams nauw samenwerken, “omdat het in ieders belang is”. “We gaan in elk geval alles uit de 3DS en de Vita halen, zodat bezitters van deze handhelds de gepolijste experiences krijgen waar ze recht op hebben.”

Dat betekent mogelijk platformspecifieke content. “De basis van beide versies zal hetzelfde zijn – het moeten immers ports worden. Dat wil niet zeggen dat we niet gaan proberen om platformspecifieke content aan te bieden, maar het is nu nog te vroeg om daar iets concreets over te zeggen. Het belangrijkste is dat de game staat, goed speelt, goed klinkt en er fantastisch uitziet. Dat wordt een hele kluif.” Mighty No.9 staat voorlopig gepland om in april 2015.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.