Nieuws
Now Reading
Interview • Prachtig Proun naar 3DS, iOS en Android: “Het wordt tijd voor de échte Proun op mobile”
0

Interview • Prachtig Proun naar 3DS, iOS en Android: “Het wordt tijd voor de échte Proun op mobile”

by Matthijs Dierckx11 oktober, 2013

Altijd al willen weten hoe die prachttitel Proun er in stereoscopisch 3D uitziet? Mooi, want binnenkort kan dat.

Engine Software, dat onlangs met veel succes Terraria naar consoles bracht, maakt een 3DS-editie van Joost van Dongens abstracte racegame. Daarnaast komt de 2011-winnaar van de Dutch Game Award voor Best Original Game Design naar iPhone, iPad en Android-devices. We spraken met Van Dongen.

Hoe is het idee ontstaan dat Engine Software een port voor Proun gaat maken?

“Ik kan zelf in mijn schaarse vrije tijd mijn hobby-project Proun natuurlijk niet naar allerlei apparaten gaan porten, dus samenwerking met een andere studio ligt dan voor de hand. Ideaal dus dat Engine met dit voorstel kwam! Ivo [Wubbels, mede-oprichter Engine] vroeg me al tijden geleden of ik hier interesse in had, maar toen bleek het voor Engine zelf niet het goede moment. Nu is Terraria af en past het wel in hun plannen, en kunnen ze dus aan de slag.”

“Veel spelers hebben natuurlijk ook om een port van Proun gevraagd, omdat de game zich zo enorm goed leent voor mobile en 3D. Er zijn in de tussentijd zelfs al een heleboel clones en varianten uitgekomen, dus het wordt tijd voor de echte Proun op mobile!”

Ga jij je bemoeien met Proun Mobile? Of wordt het een 100 procent Engine-project?

“Engine gaat de ports en de nieuwe content helemaal maken, maar ik word er natuurlijk wel bij betrokken om advies te geven en dergelijke.”

Ivo Wubbels voegt daar aan toe: “We maken geen snelle één-op-één port. We optimalisren de games voor ieder platform qua controls en fun, en zullen daar per platform andere keuzes maken, zoals we dat ook bij Terraria deden.”

Het Gamefonds heeft een aanvraag voor Proun+ goed gekeurd, maar daar is nog niets mee gedaan. Zou een succesvolle release van Proun op mobiele platformen daar verandering in kunnen brengen?

Van Dongen: “Die aanvraag is kort na de toekenning al geannuleerd. Het plan was dat we met Ronimo een grotere Proun zouden maken, maar toen Awesomenauts een groot succes bleek, hebben we ervoor gekozen om daarmee verder te gaan en Proun+ niet als Ronimo te gaan ontwikkelen.”

Proun verschijnt te zijner tijd in de diverse digitale shops onder de vlag van Engine Software.

Het tegenovergestelde van Proun Mobile? Nou, dit:
proun

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.