Nieuws
Now Reading
Nieuws • IJsfontein ontwikkelt speelse app rond werk Vincent van Gogh
0

Nieuws • IJsfontein ontwikkelt speelse app rond werk Vincent van Gogh

by Arjan Terpstra3 oktober, 2013

Een tablet-app waarmee je de schilderijen van Vincent van Gogh onbestraft kunt bepotelen, omdraaien, open krassen of met röntgen scannen. Wist je dat het topwerk De tuin van Aubigny is geschilderd op een theedoek? Krabben maar op die iPad, en het wonder openbaart zich. Heb je er enig idee van hoeveel donkerder een schilderij is als de vernis al een eeuw aan het verkleuren is? Swipe de vernis eraf en de kleuren spatten van je retina-scherm.

Ziehier het recept achter de gratis te downloaden iOS en Android-app Touch van Gogh, die vandaag live is gegaan, en dat een groot publiek (verder) moet informeren over het werk van de kunstenaar. Afzender is het Van Gogh-museum, maar de ontwikkelaar is de Amsterdamse studio IJsfontein. Creative director Hayo Wagenaar: “Het museum had het concept voor een app waarin je op speelse manier met het werk van Van Gogh omgaat al grotendeels liggen, en zocht een studio die de ideeën uit kon werken. Zo kwamen ze bij ons uit.”

IJsfontein kon bouwen op de ideeën van het museum, maar dat betekende niet dat er geen werk aan de winkel was. Wagenaar: “De app moest de gebruiker in staat stellen op een geassisteerde manier in de schilderijen te duiken, op zoek naar al die mooie dingen die normaal alleen de conservator ziet en weet. Om dat te bereiken zijn we gaan puzzelen: welke technologie leent zich daarvoor het beste, en past dat binnen het budget? We hebben nagedacht over native software, HTML5 en Unity, maar uiteindelijk toch gekozen voor Flash/Air. Het moest een multi-platform app worden — voor iOs en Android — en het moest een goede multimediale performance neerzetten. Air was in onze ogen de meest dynamische optie om dat te bereiken.”

Een andere technische uitdaging was het gebruik van groot beeld: om op een tablet tot op detail in te kunnen zoomen, zijn beelden in zeer hoge resoluties nodig. Dat stelde het geheugen van de app danig op de proef, “maar daar zijn we keurig uitgekomen.”

De technische uitdagingen wogen niet op tegen de lol van samenwerken met een topmuseum als het Van Gogh. “Het is echt een voorrecht als maker om achter de schermen van zo’n instituut mee te lopen. Je werkt samen met de conservator, en die vertelt je alles wat hij weet over vernis, infraroodscans en overschilderingen. Samen zoek je vervolgens naar de beste manier om te vertellen wat je allemaal kunt zien op en aan die schilderijen. Dat was een erg leuk proces.”

Download de app voor iOS of Android.

About The Author
Arjan Terpstra
Arjan Terpstra
Arjan Terpstra is freelance journalist gespecialiseerd in games en schrijft voor onder andere Control Magazine, NRC Handelsblad, en Gameclowns.com.