Nieuws
Now Reading
Nieuws • TOP 3 van INDIGO 2013 volgens Wesley Akkerman
0

Nieuws • TOP 3 van INDIGO 2013 volgens Wesley Akkerman

by Wesley Akkerman1 oktober, 2013

De vierde iteratie van gamesfestival Indigo vond voor de tweede achtereenvolgende keer in het stadhuis van Utrecht. Tijdens dit festijn krijgen gamebouwers één keer per jaar de kans om hun games aan het grote publiek te laten zien. Bij wijze van terugblik stelde redacteur Wesley Akkerman zijn persoonlijke top drie samen. Die kan nog wel eens verrassend zijn.

Zaterdag jl. In het stadhuis van Utrecht staan bijna dertig kasten met computers, met daarop nieuwe producties van Nederlandse gamesontwikkelaars en game studenten. Onder andere Digital Dreams’ PlayStation Vita-redder Metrico, Global Game Jam 2013-winnaar Dark Day L.A. en de shooter gebaseerd op de eerste Wereld Oorlog, Verdun, zijn speelbaar. Maar ook games die je zonder traditionele controller speelt, staan naast de zaal waar met al die computers . Welke drie games op Indigo 2013 hebben mij nou het meest verrast?

3. Home Adventure System

Neem Home Adventure System, van de afgestudeerde, oud-HKU-student Marije de Wit. Zij stapt alvast met één been de toekomst van virtual reality in; met een Nerf Gun, koptelefoon, een smartphone en een hoop extra’s. Hoe werkt het dan precies? De speler krijgt de taak het einde van een parcours te halen — binnen tien minuten. Onderweg komt ie tegenstanders tegen die dat willen voorkomen, dus ontstaat er al snel een ouderwetse shoot-out. Kogels zijn schaars, dus soms moet je het erop wagen en aanvallen met het zwaard. Ondertussen probeer je nog puzzels op te lossen en sleutels te vinden. Kortom: het is gaming in de echte wereld — iets dat verdacht veel lijkt op die ouderwetse live kindershows.

2. Aril

Aril (van Monogon Games) is een strategische game met elementen die je niet zo snel verwacht binnen het genre. Het eerste opvallende punt is dat je snelle beslissingen moet maken. Je speelt met een abstract wezen en doorkruist een doolhof. De gangen die je doorloopt, verkleuren naar jouw kleur en het doel is om zo snel mogelijk, zo veel mogelijk delen van het level in jouw kleur te krijgen (je tegenstander probeert hetzelfde). Dat doe je niet alleen door het abstracte wezen te besturen, maar ook door bases te voorzien van stroom en daar mini units uit te fabriceren. Die mini units kunnen de tegenstander aanvallen en de bases bezet houden en beschermen. Zo ben je eigenlijk constant drie dingen aan het doen: veroveren, verdedigen en heroveren. De levels zijn niet heel groot, waardoor je makkelijk het overzicht bewaart en de potjes nooit te lang duren.

1. Moonscrapers

Een bijzonder project van studenten uit Breda, van het team dat zich Better Late Than Never heeft genoemd: Moonscrapers. Deze strategische titel draait om de strijd wie het eerste de maan bereikt, tussen Noord-Amerika en Rusland. Als speler krijg je daarom de taak een hoge toren te bouwen. Maar dat is niet alles, aangezien je ook opties krijgt om je tegenstander aan te vallen of je te verdedigen tegen zijn aanvallen. Maar om dat soort platformen te bouwen, zijn er resources nodig en daar moet je soms even op wachten. Heb je bijvoorbeeld een helikopterplatform gebouwd, die helikopter ingezet en is het je gelukt om een gedeelte van de toren in te laten storten, dan kun je op het vijandelijk deel verder bouwen. Heel zuur als jou dat overkomt, maar het levert een heerlijk gevoel van voldoening op wanneer je hetzelfde doet bij je tegenstander. Het is een rustige game met diepe elementen waar we nog lang niet alles van gezien hebben. Ik kan persoonlijk niet wachten om meer te tijd te besteden met deze game.

Bekijk hier de showguide met een korte bespreking van alle games. Uitgebreidere informatie per game op deze site via deze pagina.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.