Nieuws
Now Reading
Nieuws • Ambitieus hobby-project Rampage M draait op eigen 3D engine
0

Nieuws • Ambitieus hobby-project Rampage M draait op eigen 3D engine

by Matthijs Dierckx24 september, 2013

“Een top-down shooter die uitblinkt in de grote monster gevechten met afwisselend interessante puzzels”, zo omschrijft programmeur en project manager Pascal van der Heiden Rampage M. “Onze doelgroep is de speler die van deze snelle, oldschool gameplay houdt.”

En dat oldschool is niet zo vreemd, gezien van de affectie van het team voor de eeuwige klassieker Doom. Van der Heiden — die zelf de complete 3D engine schreef voor Rampage M: “Toen dat spel uit kwam was ik ongeveer een jaar of tien, twaalf. Het was voor die tijd een heel bijzonder spel. Prachtige graphics — toentertijd –, sci-fi stijl met een horror ambiance die niet eerder te zien was in games. Die ervaring heeft mij toen erg aangesproken en ik denk dat ik daarom een beetje in die community ben blijven hangenRampage M leent wel wat ideeën van Doom — horror ambiance, veel monsters tegelijk — maar dat wil niet zeggen dat we altijd een spel zullen maken dat ideeën van Doom leent.”

CodeImp, het team achter Rampage M, heeft een stevige basis in Triumph Studios. De Lead Artist van de Delftse gamesbouwer vervult diezelfde rol voor het vrijtijds-project Rampage M, Van der Heiden — nu werkzaam bij Shell — heeft zelf een aantal jaren aan Overlord gewerkt en verder telt CodeImp twee oud-stagiairs van Triumph.

Waarom de heren in hun vrije tijd zo’n ambitieus project aanpakken? Van der Heiden: “Omdat ik niet meer in de games werk, kriebelt het bij mij toch om een spel te maken. Ik weet niet hoe dat voor de anderen is, want die werken deels nog wel in de gamesindustrie. Maar we zijn ook vrijer in onze keuzes bij het maken van een hobby project dan bij een grote game developer, dat zal ongetwijfeld ook meespelen.”

Volg de ontwikkeling van Rampage M op deze website of probeer hem zaterdag uit op Indigo.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.