Nieuws
Now Reading
Nieuws • Absurde slag om Verdun gerecreëerd in online game
0

Nieuws • Absurde slag om Verdun gerecreëerd in online game

by Matthijs Dierckx16 september, 2013

De Slag om Verdun is een van de meest absurde en meest bloedige veldslagen uit de menselijke geschiedenis. Tien maanden lang bevochten de Duitsers en Fransen elkaar om een paar vierkante kilometers tegen een prijs van meer dan 70 duizend slachtoffers. Per maand.

Het paradoxale aan de slag was dat de verliezen al in een vroeg stadium dusdanig hoog opliepen, dat het voor het beide kampen onmogelijke was de strijd op te geven: de immense hoeveelheid slachtoffers mocht niet zonder doel blijven, dus niet zonder overwinning. Juist deze patstelling veroorzaakte nog vele honderden duizenden additionele slachtoffers.

De slag duurde bijna het gehele jaar 1916 en eindigde met de terugtrekking van de Duitsers na een wisseling van de wacht aan de legertop. ‘Verdun’ is exemplarisch voor de Eerste Wereldoorlog: aanvallen en verdedigen vanuit loopgraven, absurde bevelen die soldaten een zekere dood in joegen, en het gebruik van chemische wapens.

Dat laatste vinden we niet terug in de historisch redelijk accurate game Verdun, maar de loopgraven, de op-en-neer bewegende frontlijn en andere Eerste Wereldoorlog-elementen wel. Het blijft een spel natuurlijk, geen documentaire, maar Verdun lijkt de juiste mix van geschiedenis en gameplay te hebben voor een geslaagd geheel.

De game, ontwikkeld door M2H en Blackmill, was de eerste van Nederlandse makelij die door de Steam Idols… eh, Steam Greenlight-selectie kwam en verschijnt binnenkort voor PC, Mac en Linux. De bèta is reeds online te spelen, maar uitproberen kan ook tijdens Indigo op 28 september in het Utrechtse stadhuis.

VerdunIndi2

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.