Nieuws
Now Reading
Uit Nu! • Heroes of Loot, de eerste dungeon crawler van Orange Pixel
0

Uit Nu! • Heroes of Loot, de eerste dungeon crawler van Orange Pixel

by Wesley Akkerman13 september, 2013

Android, iOS, Ouya, Gamestick, pc, Mac en Lynux – er is vrijwel geen platform dat overgeslagen wordt. Heroes of Loot is vanaf vandaag uit en is ‘minstens net zo goed als Gunslugs’. Maar de ontwikkeling ging niet van harte. “Ik heb veel dungeon crawler-projecten opgestart en weer weggegooid. Maar nu is het spel precies zoals ik het hebben wil”, zegt Pascal Bestebroer.

Heroes of Loot is de eerste dungeon crawler van Orange Pixel. Het is er één in de stijl van Orange Pixels andere games: het bevat simplistische personages, duidelijke doelen en leent zich voor korte speelsessies. Daarnaast telt het highscore-systeem zwaar mee – Heroes of Loot houdt bij hoeveel monsters je afmaakt, kerkers doorloopt en schatten verzamelt. De visuele stijl komt ook bekend voor; alles is in 2D, kleurrijk en beweegt lekker soepel.

Hoewel we intussen gewend zijn dat Orange Pixel een game vult met bovengenoemde elementen, is het niet altijd vanzelfsprekend geweest dat Pascal Bestebroer, die de eenmansstudio belichaamt, Heroes of Loot in deze vorm uitbrengt. De ontwikkelaar uit Den Helder heeft namelijk sinds Gauntlet op de Commodore 64 geen dungeon crawler meer aangeraakt. Dat leverde een serieus obstakel op deze game af te ronden. “Ik speel dit soort games gewoon te weinig”, zegt Bestebroer.

Desondanks heeft de ontwikkelaar doorgezet, aangezien hij altijd al een dungeon crawler wilde maken. “Bepaalde aspecten van het genre spreken me erg aan”, legt Bestebroer uit. Ervaring opdoen, in levels stijgen – het zijn elementen die we ook in veel van zijn andere games tegenkomen. Maar nog niet eerder in z’n puurste vorm, in het genre waar we misschien wel al die aspecten in den beginne aan te danken hebben.

Dungeon crawlers bevatten vaak een lange opbouw en smeren de game-ervaring over heel wat uren uit, omdat het design van kerkers doorkruisen zich daar voor leent. Heroes of Loot is wat dat ouderwetse idee betreft een vreemde eend in de bijt. “Veel van dat soort games zijn vind ik te traag en komen met te veel gedoe, zoals je personage een naam geven, kleur haar, kleding, soort, sub-soort. Het duurt te lang.” Daarom begin je meteen met spelen wanneer je Heroes of Loot opstart.

screenshot05

Het idee dat alles te lang duurt gaf hem inspiratie om iets anders te doen met het genre. Maar dat ging niet van harte, aangezien het 25 jaar geleden is sinds hij Gauntlet speelde. “Ik wist ongeveer wat ik wou maken, maar kwam er nooit helemaal uit de juiste gameplay in elkaar te zetten. Na bijna elke game begin ik wel aan een soort dungeon game, en ik ben dus heel veel dungeon game-projecten gestart, maar het lukte me niet. Alle projecten eindigden, half speelbaar, in de prullenbak.”

En nu is de game af. Waarom het Bestebroer dit keer wel lukte, weet hij niet precies. “Wat wel hielp was dat ik al snel een grafische stijl had die eigenlijk niet meer is aangepast in de afgelopen maanden, wat vrij uniek is voor mijn werkwijze.  De grafische stijl is heel simpel, duidelijk en klein gebleven. En dat zijn ook de kenmerken die ik in heel het spel heb vastgehouden.” Anders dan bij andere dungeon crawlers, ga je inderdaad redelijk snel van de ene kerker naar de andere.

“De gameplay en dungeons zijn ook simpel en klein gebleven, net als de controls. De interface heeft daarnaast niet te veel statistics en andere onzin waar je verplicht doorheen moet bladeren”, zegt Bestebroer verder. Toegankelijk is hier het sleutelwoord. Maar dat kostte veel energie. Plus: hij moest ook opeens aan andere dingen denken. Hoe de monsters bewegen en hoe hoog de moeilijkheidsgraad zou zijn – “Het heeft even geduurd voordat het echt is zoals ik het wou.”

hol_questtime

Dat het lang duurde, had ook te maken met Gunslugs. “Gunslugs was mijn laatste grote game en dat spel is tot nu toe het enige spel waar ik zelf ook uren in kwijt kan zijn als ik hem opstart. Dat was dus wel een hele druk die er op het nieuwe spel lag.” Het moest minstens net zo goed zijn. “Ik heb veel dingen meegenomen die ik in Gunslugs en vorige games geleerd heb.” En naar zijn bescheiden mening is Heroes of Loot op hetzelfde niveau uitgekomen als Gunslugs.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.