Nieuws
Now Reading
Nieuws • Half Nederlands Terraria op nummer 1 in de VS
2

Nieuws • Half Nederlands Terraria op nummer 1 in de VS

by Matthijs Dierckx30 augustus, 2013

Het populaire Terraria is vannacht verschenen voor iOS en heeft direct de nummer één positie gepakt. De mobiele versie van de game is gemaakt door het Rotterdamse Codeglue en gebaseerd op een versie van het eveneens Nederlandse Engine Software. Codeglue-medeoprichter Peter de Jong legt het uit.

peterdeoudNaar verluid is de source code van Terraria een beetje een rommeltje. Zijn jullie aan de slag gegaan met de oorspronkelijke code of die van Engine?

“Een rommeltje is een beetje een understatement. Maar bedenk dat de oorspronkelijke maker een autodidact is en dat dit zijn eerste game was. Best knap. Engine Software heeft voor de PS3-versie de C# code min of meer één op één geport naar C++. Wij hebben deze C++ code vervolgens geschikt gemaakt voor mobiel en het geheel in ons eigen Octarine framework gestopt. Zo kunnen we vanuit één codebase versies voor iOS, Android en Windows Phone maken. Er zijn dus heel veel verschillende stukken source code aan elkaar geknoopt gedurende de ontwikkeling. Volg je het nog?”

Naast een technische port betekent het overzetten naar touch devices natuurlijk ook een flinke ingreep in de controls. Hoe is dat verlopen? Hadden jullie daar vrijheid in? Of bemoeide uitgever 505 Games zich daar veel mee?

“In onze oorspronkelijke pitch hadden we al designs voor aangepaste controls in de mobiele versie. De designs zijn gemaakt in overleg met 505 Games en eigenlijk altijd een focus geweest tijdens development. Zowel wij als 505 Games wisten dat de controls doorslaggevend zijn, dus we hebben veel iteraties gehad en steeds meer verfijnd. Gelukkig lijken de meeste spelers blij te zijn met de besturing — dus we hebben het wel aardig gedaan denk ik.”

Eerder deed Engine Software dus al de port naar consoles, hebben zij jullie aangeraden? Of loopt de deal sowieso via Engine? Hebben jullie een revenue share-overeenkomst?

“Engine Software heeft ons inderdaad aangeraden bij 505 Games. Wij hadden zelf al een paar jaar contact met 505 Games, maar dit was waarschijnlijk net het zetje dat ze nodig hadden om met ons in zee te gaan — dank dus, Engine! De deal loopt verder direct via 505 Games. En we hebben helaas geen rev share-overeenkomst kunnen sluiten, maar we klagen niet hoor. We zijn juist supertrots dat de game na één dag op nummer één staat in de US App Store — iPhone én iPad.”

Terraria voor iOS is hier te koop. Win8 en Android volgen snel.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.