Nieuws
Now Reading
Gamescom 2013 • Kick & Fennick van Jaywalkers Interactive aangekondigd voor de PlayStation Vita
0

Gamescom 2013 • Kick & Fennick van Jaywalkers Interactive aangekondigd voor de PlayStation Vita

by Eric Bartelson23 augustus, 2013

Het was precies een jaar geleden dat twee jongens het Holland Paviljoen kwamen oplopen met een iPad met daarop een spelletje dat ze hadden gemaakt. Of we misschien even wilden spelen? Kick & Fennick was de grootste verrassing van Gamescom vorig jaar. Fast Forward naar dit jaar. Wat is er toch gebeurd met de game? Het antwoord komt van Sony. Kick & Fennick verschijnt begin volgend jaar voor de PlayStation Vita.

De makers, Laurens Bruins en Vincent Bonefaas, noemen zich Jaywalkers Interactive. Ze hebben heel bewust gekozen voor een leven als onafhankelijk developer. Dat betekent dat de vriendin van Bruins de kostwinner is en dat Bonefaas bij zijn ouders woont. “Ja, we zijn er echt vol voor gegaan”, zegt Bonefaas. “We hebben beiden een passie om de dingen goed te doen. Soms zijn we misschien zelfs te perfectionistisch, maar die houding betaalt zich nu wel uit.”

Kick & Fennick voegt zich bij een groeiend rijtje Nederlandse indie-games die uitkomen voor de Vita. De deal kwam tot stand door bemiddeling van Green Hill. Bonefaas: “We lieten de game vorig jaar voor het eerst publiekelijk zien tijdens Indigo. De mannen van Green Hill (inmiddels opgegaan in DDM) zagen de game en zeiden meteen dat het echt iets was voor Sony. Zij hebben de deal opgezet en treden nu op als tussenpersoon. Voor nu is dat een prima constructie voor ons.” [Artikel gaat verder onder de trailer]

Het grootste vraagstuk is hoe de touch controls van de iOS-versie om te zetten naar de Vita. “We hebben opeens veel meer input mogelijkheden tot onze beschikking en willen die zoveel mogelijk benutten”, zegt Bonefaas. “Leuk om daarmee te spelen als developer.” Kick and Fennick is gemaakt in Unity, specialist Abstraction Games doet de (technische) port.

De release staat nu gepland voor Q1 2014. Dat betekent nóg langer bezig zijn met het spel. Bonefaas: “We zijn ook al hard aan het prototypen voor een nieuw project. Je moet ook wel andere dingen doen af en toe, anders zit je zo dicht op het development van Kick & Fennick dat je alleen nog maar de slechte dingen ziet. Andere projecten geven dan de nodige afstand.” Jaywalkers bracht eerder dit jaar Blue Marble uit, een Oculus Rift-demo die Rift-bedenker Palmer Luckey nog noemde tijdens zijn GDC Europe praatje. “Ja we zijn groot fan van de Oculus Rift, dus vonden het leuk om daar iets voor te maken. Maar nu heb ik er bijna geen tijd meer voor, want we moeten even flink doorwerken aan Kick & Fennick.”

image

Kick is de hoofdrolspeler die op zoek gaat naar een batterij voor zijn robotvriendje Fennick. In een prachtig vormgegeven wereld zoek je naar de Core Tower, ondertussen afrekenend met een enorme robot die maar niet opgeeft. Kick heeft een groot geweer dat hij vooral gebruikt voor de terugslag. Die stelt hem namelijk in staat hoger te springen. Naar platformen, lopende banden en teleporters.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.