Nieuws
Now Reading
GDC Europe 2013 • In app-purchases en advertising vormen prima huwelijk — aldus Chartboost Europe
0

GDC Europe 2013 • In app-purchases en advertising vormen prima huwelijk — aldus Chartboost Europe

by Alessandra van Otterlo21 augustus, 2013

De zaal zit propvol op het moment dat Ilja Goossens, Europees directeur van Chartboost, begint met zijn talk over het balancen van inkomsten met user experiences. Free-to-play mobiele games kennen twee manieren van geld te verdienen: advertising en in-app purchases. Tot een jaar of drie geleden waren de advertenties voornamelijk banner ads. Die verstoorden de gameplay. De advertising die een speler tegenwoordig krijgt voorgeschoteld biedt specifieke, toegespitste content aan, volgens Goossens. De speler vertrouwt je en waardeert de suggestie. En dat levert geld op.

Waar en wanneer je ads plaats luistert nauw. De Chartboost-directeur is van mening dat een speler de eerste keer dat hij een game speelt helemaal geen advertenties te zien moet krijgen. “Je wilt niet dat een speler zich een melkkoe voelt. Je moet kwaliteitscontent bieden. Het is advertising, maar spelers krijgen het gevoel dat je ze helpt met het vinden van leuke, nieuwe games.” Een network is volgens Goossens een waardevolle asset. Een portfolio met soortgelijke games biedt de gelegenheid tot cross promotion. “Je hoeft mensen daar niet mee dood te gooien. Vind een mooie balans die werkt voor jouw product.”

In app-purchases zijn de laatste tijd steeds meer verweven met de gameplay. Goed voorbeeld daarvan is Pet Rescue. Spelers krijgen op specifieke momenten in de game consumables aangeboden die ze op dat moment nodig hebben. Ze ervaren dat als nuttige hulp en zien het niet als een manier om geld uit ze te knijpen.

Bedrijven die hun geld verdienen met in app-purchases merken dat ze ook geld kunnen verdienen met ads en vice versa. Zo verdient Hayday al een jaar goed aan in app-purchases, maar meer geld verdienen is nooit verkeerd. En daarom zetten ze nu ook advertising in. Na level 7 krijgt de speler een ad in de vorm van een krant te zien waarin andere games worden aangeprezen en daar verdienen ze ook weer geld mee.

In deze mixed economy hebben developers naar mening van Goossens een aantal zaken nodig: allereerst data en transparantie. Waar komt je geld vandaan, hoe gedragen spelers zich? Ook moeten developers en games flexibel zijn. Spelers vertellen je wat ze willen en daar moet je games op aan kunnen passen. Helemaal aan het einde van de sessie komt de bescheiden sales pitch van Chartboost. Zij kunnen developers helpen bij het on the fly optimaliseren van in app purchases én, zo vertelt een enthoisiaste Goossens, je mag in oktober dit jaar in San Francisco naar Chartboost University. Daar delen experts hun kennis. Chartboost betaalt de reis en verblijf, ‘no strings attached.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).