Nieuws
Now Reading
GDC Europe 2013 • Child of Light, het indieproject van megadeveloper Ubisoft
0

GDC Europe 2013 • Child of Light, het indieproject van megadeveloper Ubisoft

by Alessandra van Otterlo20 augustus, 2013

“Deze talk is anders dan de meeste talks hier op GDC,” begint Patrick Plourde zijn sessie. “Het gaat over de grote publisher die indie gaat. Ook gaat het over Child of Light, een game die nog niet officieel is aangekondigd. Het feit dat ik hier sta maakt onze PR mensen wat zenuwachtig.”

Plourde, Creative Director van Ubisoft Montreal heeft de afgelopen jaren aan veel grote titels gewerkt, zoals Assassin’s Creed en Far Cry 3. Waarom dan ineens een kleine game. “Omdat het precies het tegenovergestelde is van wat ik altijd doe.” zegt de industrie veteraan. Als je bij een groot project iets gedaan moet krijgen is dat volgens Plourde vrij eenvoudig. Er zijn honderden mensen die er aan meewerken. Hij wilde wel eens zien of hij ook een game kon maken zonder op zo’n groot team terug te vallen.

Plourdes definitie van een klein team is betrekkelijk. Maar liefst 36 mensen, van wie een-derde vrouw, werken mee aan Child of Light. Ook qua feel en genre moest de game anders worden dan de macho titels waar Plourde normaal aan werkt. Het moest iets zachts en vrouwelijks worden.

Inspiratie

Grote namen als Hayao Miyazaki (Ghibli) en Yoshitaka Amano (Final Fantasy) inspireerden Plourde met hun, wat hij noemt, dromerige en vrouwelijke stijl. Ook het werk van invloedrijke personen uit de Gouden Eeuw van illustratie (1880-1920), waaronder Arthur Rackham, Edmund Dulac en Kay Nielsen hielpen Plourde bij het vormen van de stijl voor de game. Als referentie voor de hoofdpersoon van Child of Light was John Bauer het belangrijkst.

Die hoofdpersoon is vrouwelijk. Plourde omschrijft de game als ‘een speelbaar gedicht’. Een sprookje over de reis die een meisje aflegt van klein kind tot volwassen vrouw. Een JRPG geïnspireerd op SquareSoft titels Final Fantasy VI, waarbij de artstijl een belangrijk element is. Leg deze game naast de eerder genoemde Assassin’s Creed en Far Cry en je begrijpt dat er enige overtuigingskracht nodig was voordat Plourde met Child of Light aan de slag kon.

Pitch

De makkelijkste pitch tegenwoordig heeft een business element. Investeerders zijn hier gek op. Maar Child of Light was niet te pitchen met business buzzwords. Plourde: “Het is geen free to play of mobile. Daarnaast zijn JRPGs ook nog eens niet erg sexy.” Hij moest het dus over een andere boeg gooien. Creativiteit. Dat was een argument waar Ubi Montreal CEO Yannis Mallat wel voor te porren was. Ook zou het volgens Plourde een mooi project zijn om de veteranen binnen de studio gemotiveerd te houden. Mallat ging overstag en hij wist ook Ubisoft HQ enthousiast te krijgen.

Dat de veteranen bij Ubisoft Montreal inderdaad gemotiveerd zijn om aan een klein project mee te werken bleek te kloppen. Het team bestaat volledig uit senior mensen die net als Plourde graag eens wat anders wilden dan macho AAA.

Child of Light wordt over twee weken officieel aangekondigd.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).