Nieuws
Now Reading
Nieuws • Steun je lokale developer, stem op Caromble bij Steam Greenlight
0

Nieuws • Steun je lokale developer, stem op Caromble bij Steam Greenlight

by Eric Bartelson14 augustus, 2013

Wat krijg je als vier programmeurs die een game willen maken bij elkaar zet? Een game-engine. Het klinkt als een grap zonder grappige clou, maar dat is precies wat er gebeurde bij het team van Crimson Owl. Met vier programmeurs en één artist is het een wat onevenwichtig team, maar dat neemt niet weg dat ze al een hele tijd een vermakelijke game hebben die nu zo langzamerhand af dreigt te komen. Thomas Duindam, één van de programmeurs legt uit: “We werken maar 1 dag in de week aan de game, op vrijdag. De rest van de tijd hebben we allemaal gewoon een baan. We moeten toch rondkomen he?” Zo werkt Duindam bij 3mensio, leverancier van medische 3D visualisatie tech.

Daar was dus allereerst die game-engine. Gebaseerd op Java, maar aangevuld met een hoop eigen handigheidjes. De game die ze daar met zijn allen bij bedachten (“We zijn allemaal een beetje gamedesigner op dit project”) is Caromble. Niet helemaal een origineel concept, want je herkent meteen de mechanic van de arcade classic Breakout. Toch hebben de part-time-gamedesigners genoeg variaties bedacht om de gameplay met de paddle en het stuiterende balletje fris te houden. Zo zit in de volledige game een ‘side-scrolling-platformer-brick-breaker-level’ en heeft de game verder ‘veel pinball invloeden’. Benieuwd naar de game? Check dan de Steam Greenlight pagina en geef Caromble je stem. Ben je volgende week in Keulen voor de Gamescom? Wandel dan langs het Holland Paviljoen, want daar staat de game op Indigo (zoals altijd georganiseerd door de DGG). Na de klik bewegende beelden.

Crimson Owl bestaat uit Pascal van Beek, Raymond Bijl, Thomas Duindam, Peter Heil and Thomas Schmall.

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.