Nieuws
Now Reading
Interview • Rejected Games debuteert vandaag met een… action/arcade/puzzle adventure/rotating-platformer — “We konden niet kiezen!”
0

Interview • Rejected Games debuteert vandaag met een… action/arcade/puzzle adventure/rotating-platformer — “We konden niet kiezen!”

by Wesley Akkerman1 augustus, 2013

Een jaar en een maand geleden bedachten Ricardo de Zoete en Lukas Hoederdos het idee voor An Alien with a Magnet — vanaf vandaag staat de game in App Store. Een interview met Rejected Games, de makers van deze action/arcade/puzzle adventure/rotating-platformer…

Tijdens veel brainstormsessies met wat bakken snoepgoed kwam het idee naar boven: die felgekleurde raketsnoepjes brachten De Zoete en Hoenderos op het idee. Iets met raketjes, met door de ruimte vliegen. Later werd het raketje een ufo, dan konden ze er een poppetje erin zetten. En dat poppetje is uiteindelijk de alien uit de titel. Sowieso moest het spel een character hebben — een belangrijk punt voor De Zoete, die voorheen aan puzzelgames werkte.

Dat deed hij als stagiair bij Paladin Studios, de studio die op dit moment werkt aan de coöperatieve RPG voor vier spelers LFG & The Fork of Truth. Bij die studio ontmoette hij zijn huidige partner in crime Lukas Hoenderdos. De Zoete vroeg Hoenderdos samen te werken aan zijn volgende project en met een stevige handdruk werd de samenwerking bevestigd. Nu, ruim een jaar later, is de game af.

Het is een bewogen jaar geweest voor beide gameontwikkelaars. Een ufo met een alien is leuk natuurlijk, maar de eerste prototypes werkten niet goed. Die gingen uit van het zwaartekracht-principe, een beetje zoals in Angry Birds Space“Dat had twee nadelen: het is lastig te bouwen en mensen snappen niet hoe ze er mee om moeten gaan”, zegt Hoenderdos. Het moest simpeler, spelers hadden moeite met inschatten. Het werkt dus niet exact zoals Angry Birds Space. “Onze game was uitgebreider, maar we hebben het teruggebracht tot iets veel simpelers.” Een ander ‘simpel’ aspect is het doel van de naamloze alien. Hij gaat op pad om schatten te verzamelen, die leveren mooie score op.

Een onzeker element was het genre waarin An Alien with a Magnet moest worden – action/arcade/puzzle adventure/rotating-platformer bestaat niet in de App Store of Google Play. Ook Nintendo heeft dit genre niet als officieel geregistreerd staan. “Haha, ja, dat is ons grapje naar buiten”, legt De Zoete uit. “Je doet van alles in deze game, dus we konden niet kiezen.” Maar uiteindelijk staat-ie onder het op één na populairste genre: arcade.

Onder die rubriek is de game nu te vinden in de App Store, en binnenkort ook op Google Play en OUYA. Het voordeel van de besturing: één knop doet alles. Dat kan een touchscreen of een fysieke knop zijn. Theoretisch gezien kan het spel dus op elk platform uitkomen. Zelfs Wii U; Hoederdos heeft op dit moment contact met Nintendo, maar meer dan dat is er nog niet. De stap naar andere platformen ziet Hoederdos als logisch.

“Je bent eindelijk gek als je dat niet doet. Het is relatief gemakkelijk om naar andere platformen te poorten, dus waarom niet? Zeker met Unity gaat dat gewoon goed.” Sowieso kijken de jongens nog naar Windows Phone 8. “Omdat dat platform nog nieuw is, kun je opvallen.” Misschien komt die versie nog wel het snelst. “Maar in Unity zit nu een bug waardoor dat nog niet kan. Maar hij staat in elk geval op de planning, voor wanneer is nog onzeker.” In de tussentijd zit Hoenderdos niet stil.

Als de jongens terugkijken op het proces, dan hebben ze veel geleerd. Voorbeeldje: mensen lezen niets en weten daardoor niet hoe een game werkt. Hoenderdos: “Daar kwamen we achter op het Festival of Games. Op de eerste dag hebben we zo veel feedback gehad, dat we om twee uur ’s nachts nog aan het editten waren. Nu hebben we alsnog tekst, maar dan maar twee regeltjes.” Voor De Zoete was het vooral het leveldesign. “Dat was heel moeilijk, maar echt tof om te doen.”

Hoenderdos vult hem aan: “Ik kreeg opeens het idee om zoiets als die barrel cannons uit Donkey Kong in onze game te implementeren. Over de WhatsApp stuurde ik Ricardo een foto en hoefde daar verder niets bij te vertellen. Hij had daar meteen een beeld bij en binnen twee dagen hadden we het in onze game verwerkt. Wat dat betreft zaten we echt op één lijn.” Nu is het afwachten of An Alien with a Magnet genoeg aantrekkingskracht heeft om succesvol te zijn.

An Alien with A Magnet in de App Store

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.