Nieuws
Now Reading
Reportage • Waar anders dan in een vliegtuighangar presenteert KLM zijn eigen game
0

Reportage • Waar anders dan in een vliegtuighangar presenteert KLM zijn eigen game

by Wesley Akkerman1 juli, 2013

“Het heeft alles dat een goed airline managament-spel moet hebben.” Michiel Sala, medeoprichter van gameontwikkelaar Little Chicken, staat met een jus d’orange in zijn hand na de presentatie van de nieuwste game Aviation Empire. Deze vliegveldsimulator is in anderhalf jaar ontwikkeld in samenwerking met KLM. Dat het een bijzondere samenwerking is, merk je al aan de reacties van de aanwezige pers. KLM en een game? Het moet niet gekker worden.

Onder de opengemaakte motoren van wat de KLM-medewerkers ‘een blauwe vogel’ noemen, wordt Aviation Empire trots aangekondigd op een klein, wit podium, met aan weerskanten een platte televisie. Er staan wat witte stoelen en statafels in een gigantisch hangar op Schiphol. Op de achtergrond hoor je meer ruis dan stemmen. Alle aanwezigen, zowel nationaal als internationaal, zijn benieuwd wat Aviation Empire is.

Aviation Empire is een vliegveldsimulator gestoeld op de rijke geschiedenis van KLM. De speler kruipt in de huid de directeur van het bedrijf met als doelstelling om het beste vliegveld ooit te maken. De ‘Story Mode’ begint in 1919, het oprichtingsjaar van de KLM,, en eindigt in 2013. Niet dat KLM van plan is om failliet te gaan of iets dergelijks, maar meer geschiedenis om na te spelen is er (nog) niet. Daarna ben je vrij om alles te doen wat je wil.

Maar tot dat zover is, heeft de speler al heel wat ervaring opgedaan als knopendoorhakker en is het niet zeker dat 2013 ook echt gehaald wordt. Je bereikt dat door vliegvelden te bouwen, connecties op te maken, nieuwe vliegtuigen te bestellen, voorraden te beheren, passagiers tevreden te houden en langdingsbanen aan te leggen en uit te bouwen – net zoals je je kunt voorstellen dat je deze taken zou hebben wanneer je écht aan het roer van het vliegtuigmaatschappij zou staan.

Game Over

Opvallend aan deze gameplay is dat het voor een casual titel best diep gaat en ook de consequenties van verkeerd gemaakte beslissingen je de kop kunnen kosten. Er is bijvoorbeeld een game over-moment dat je bereikt wanneer de waarde van je vliegtuigen bij elkaar lager is dan de hoogte van het bedrag dat je investeerders verschuldigd bent. Het zijn van die kleine, realistische elementen waaruit blijkt dat Little Chicken goed heeft gekeken naar de realiteit.

“Gamedesign is geen statisch proces”, legt Michiel Sala uit, op het fonkelwitte podium met een KLM-blauwe achtergrond. “Voordat we hadden wat je nu speelt, had KLM compleet andere ideeën over het spel.” Karlijn Vogel, manager social media bij KLM, vult Sala aan: “Wij wilden honderden speeluren, sociale integraties, KLM-blauwe kleuren, dat het voor iedereen speelbaar moest zijn en nog veel meer.” Maar het moest allemaal binnen en jaar af, dus kwamen de restricties al snel.

Brainstorm

Het brainstormproces heeft een tijdje geduurd, omdat KLM eigenlijk geen flauw benul had van gamedesign. Aviation Empire is aan heel wat concepten en doelgroepen onderworpen; een dierenspel voor kinderen en een racegame zijn voorbij gekomen. “Maar wij kregen zo steeds wel een beter idee van wat het spel wél kon worden”, legt Sala uit. “De sparwedstrijd met KLM leverde in dat opzicht een goede voorbereiding en uiteindelijk inzet op.”

Eén feature in het spel mixt realiteit en digitaal met elkaar: je kunt inchecken op vliegvelden over heel de wereld om die zodoende in je eigen spel te kunnen bezoeken. “Dan maak je optimaal gebruik van KLM’s netwerk en het geeft het spel een eigen gezicht”, zegt Sala. Ben je geen frequent flyer, dan moet je simpelweg geduld opbrengen en genoeg geld vrijspelen, voordat je naar de andere kant van de wereldbol kunt vliegen. Een waiting game, zoals Candy Crush, is het niet, verzekert Sala.

KLM hangar

Verrassing

Wel heeft het andere sociale componenten. Je hoeft dan weliswaar je vrienden nergens mee lastig te vallen om verder te komen, je bent wel in staat om behaalde doestellingen te delen op je Facebook-profiel. Daarnaast bevat Aviation Empire – als verrassing zo zegt Michiel Frankfort, gameplay programmer van Little Chicken – een minigame waarin je met je gekochte vliegtuigen door ringen kunt vliegen. “KLM had dit niet verwacht of de opdracht toe gegeven, maar ze vinden het tof.”

Dat Aviation Empire voor KLM meer dan een game is, blijkt wanneer senior vice-president e-commerce Martijn van der Zee op het podium staat. “Het is een ander platform waarop KLM kan converseren met klanten en valt in de lijn die KLM vier-vijf jaar geleden heeft ingezet.” Social media is een belangrijke pilaar van bedrijfsvoering geworden sindsdien, omdat het “eerlijke feedback van klanten oplevert. En toen kwamen we erachter dat mensen simpelweg willen meedoen met ons.”

NL <3 KLM

En welke vorm van interactief vermaak is op dit moment razendpopulair? Juist, games. Niet dat het KLM om de hype gaat – zo geeft Van der Zee aan – want het bedrijf neemt alle feedback serieus. Het spel is ook gemaakt voor mensen die KLM hoog hebben zitten. “De naam Aviation Empire is uitgekozen door onze Facebook-fans en de 180 bèta-testers hebben we gekozen aan de hand van de 1800 aanmeldingen die we op onze oproep kregen.” Blijkbaar houden veel Nederlanders van KLM.

Sinds afgelopen vrijdag is het spel gratis verkrijgbaar voor iOS en Android en kun je door middel van in-app-aankopen sneller aan bepaalde attributen komen. Wat Little Chicken en KLM nog in petto hebben, willen ze niet kwijt. Maar na de presentatie laat onder andere Frankfort nog weten dat er een hoop elementen uit het spel geschrapt zijn, die er later gemakkelijk ingezet kunnen worden. Maar wat voor elementen dat zijn, wil de programmeur niet bekendmaken.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.