Nieuws
Now Reading
Gamelab 2013: Social Point: “De oude garde is net een kudde olifanten”
0

Gamelab 2013: Social Point: “De oude garde is net een kudde olifanten”

by Alessandra van Otterlo28 juni, 2013

Social Point is de Spaanse developer achter succesvolle free-to-play games als Dragon City. De studio is vijf jaar geleden opgericht Andrés Bou en Horacio Martos. Hun doel: social en casual games maken voor de grote social networks. Dragon City, de meest recente game van de studio, is nummer vijf op Facebook met zes miljoen unieke spelers per dag.

Free to play is volgens Martos de toekomst. In de Amerikaanse iOS grossing top 10 staan — op één na, Minecraft — slechts free to play-games. Het publiek bepaalt waar we met de industrie naartoe gaan, zegt Martos en naar zijn mening willen mensen geen 60 euro meer betalen voor een game in een doosje. Ze willen gratis spelen en kleine bedragen betalen voor kleine zaken in een game. “Misschien dat er ook ooit een free to play Call of Duty komt, maar dat kan nog wel even duren. De oude garde in deze industrie is zo traag als een kudde olifanten.”

Zynga en King zijn meesters in casual games”, vervolgt Martos. Met hun concurreren noemt de Spaanse developer lastig, daarom maakt Social Point net andere games. Strategy games. Om goede spellen te ontwikkelen is echter een flinke zak geld nodig. Social Point is dan ook in zee gegaan met investeerders. Echter, met alleen geld en een leuke game ben je er nog niet. Je moet vooral je publiek weten te bereiken en — haast nog belangrijker — vasthouden.

Mobiele games hebben een groot bereik. Bijna iedereen heeft tegenwoordig toegang tot een smartphone en een app store. Er verschijnen iedere dag honderden nieuwe games, dus hoe kan een speler jouw game vinden? Social Point maakt voor de marketing graag gebruik van sociale netwerken als Facebook, omdat 70 tot 80 procent van de mensen games ontdekken via die social media.

Op dit moment sturen Dragon City spelers meer dan 150 miljoen requests via Facebook. Mensen worden op die manier uitgenodigd om de game in het sociale netwerk te installeren. Als ze eenmaal via Facebook spelen stuurt het spel push notifications naar de iPhone van de speler. Die link tussen mobiel en online noemt Martos heel belangrijk voor cross platform promotion.

Als een speler de game eenmaal heeft geïnstalleerd, is het zaak hem aan het spelen te houden — want pas vanaf level 3 of 4 gaan ze betalen. “Je moet het ze gemakkelijk maken. Zorg voor een goede tutorial, zodat mensen het spel begrijpen en de kans groter wordt dat ze hem leuk vinden en blijven spelen. Dat is een goede basis voor een stabiele game waar je een jaar of twee een constant inkomen mee genereert.”

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).