Nieuws
Now Reading
Gamelab 2013 • “Accepteer nooit ons eerste voorstel”, zegt Spil Games — plus: hoe niet te reageren voor een jury
0

Gamelab 2013 • “Accepteer nooit ons eerste voorstel”, zegt Spil Games — plus: hoe niet te reageren voor een jury

by Matthijs Dierckx27 juni, 2013

Veel Nederlanders kom je hier tijdens Gamelab in Barcelona niet tegen, zeker niet achter een microfoon. Jeroen Bouwman is voor zover ik kan nagaan de enige. De game-inkoper van Spil Games — gemeten naar aantal medewerkers inmiddels het grootste gamesbedrijf van Nederland — had een aardige tip voor developers.

Tijdens een korte paneldiscussie over de zin dan wel onzin van publishers, eindigde Bouwman met de woorden: “Whatever you decide to do, always, never accept our first offer.”

Dus, beste developers, mochten jullie met Bouwman om tafel komen te zitten, neem zijn suggestie ter harte.

Tijdens dezelfde sessie zagen we overigens ook een prachtig voorbeeld van wat je juist níet moet doen. Zes indies mochten een project pitchen in het kader van de Chartboost Competition Finals. Het eerder genoemde panel (met dus onder andere Spils Bouwman) vormde de jury. Eén van de andere juryleden was Jussie Immonen, de man verantwoordelijk voor Rovio Stars, het third party publishing programma van de Finnen — en dus een mogelijke investeerder in de gepresenteerde indie games. Na de eerste pitch stelden diverse juryleden vragen aan de Spaanse developer. Dat ging al niet soepel — het Engels van de Spanjaard was onverstaanbaar, maar zijn antwoord op een vraag van Rovio’s Immonen was bizar: (bedenk er zelf even een dik Spaans accent bij.) “What are you saying? I can understand the other jurors, but your English, it is so, so weird… I cannot understand you.”

De ironie ontging de Spanjaard volledig, alsook de kleine kans die hij nog had om de competitie te winnen. Die prijs ging naar Headnought met de game WoodChopper. Hieronder de teaser.

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.