Nieuws
Now Reading
Achtergrond • Vanguard Games: van Manege tot Master Chief
3

Achtergrond • Vanguard Games: van Manege tot Master Chief

by Matthijs Dierckx4 juni, 2013

Er was eens… een mevrouw, met geld en een voorliefde voor paarden. Min of meer zo begint de ontstaansgeschiedenis van Vanguard Games, de Amsterdamse studio die momenteel werkt aan Halo: Spartan Assault.

Deze mevrouw zoekt samenwerking met interactief reclamebureau Woedend! voor het realiseren van een paardengame. Speciaal voor de ontwikkeling van dat spel start het bureau een aparte tak: Woedend! Games — later W!Games. Onder die vlag produceert de studio My Horse & Me, de eerste Wii-game van Nederlandse bodem — eind 2007 uitgegeven door het toenmalige Atari.

Enkele artists zijn dan al begonnen aan de ontwikkeling van een compleet universum, eerst Trinity genaamd, later Mistbound gedoopt. Het oorspronkelijke plan is elke zes maanden op basis van die Steampunk-wereld een downloadable game uit te brengen. Dat loopt iets anders. Greed Corp, de eerste Mistbound-game, verschijnt in februari 2010 voor PlayStation Network en Xbox Live Arcade.

Greed Corp, een turn based strategy-game, krijgt een positieve ontvangst, maar is niet het financiële succes waarop de studio hoopt — en wellicht ook nodig heeft. Tegen de lasten van het flinke personeelsbestand, staan weinig inkomsten. Niet veel later is de studio (voorlopig) uit de problemen als investeerder Michiel Mol en Guerrilla Games’ mede-oprichter Martin de Ronde W!Games laten ‘fuseren‘ met hun eigen Karami Games, een bedrijfje met drie medewerkers.

Het resultaat heet oorspronkelijk Vanguard Entertainment Group — maar de studio gaat al snel verder als Vanguard Games. Voor de tweede Mistbound-game, Gun Storm, zoekt de ontwikkelaar een publisher. Met succes, want het is uiteindelijk Electronic Arts dat de game tekent. Aangezien de gamesreus ook People Can Fly’s Bullet Storm zal uitbrengen, sneuvelt wederom een naam aan het Amsterdamse Damrak — Gun Storm wordt Gatling Gears.

De twin-stick shooter krijgt in het voorjaar van 2011 een warme ontvangst, IGN.com beloont de game met een 8,5 en het Official PlayStation Magazine plakt er zelfs een negen op. Hoge cijfers, EA als publisher, wat kan er nog mis gaan? Nou — heel erg veel, zo blijkt even later.

Vlak voordat Gatling Gears in de digitale shops verschijnt en EA’s marketing op het hoogtepunt is, crasht het PlayStation Network op een niet eerder vertoonde wijze. De beveiliging van het netwerk bevat kolossale gaten en Sony ziet zich gedwongen alle online services voor een maand offline te halen. Inclusief de PlayStation Store. Als die uiteindelijk weer voorzichtig online gaat, is de ellende voor Vanguard nog niet afgelopen. Om de gebruikers te compenseren geeft Sony ze allemaal twee PlayStation 3-games — gratis. Hoewel de game dan al enige tijd te koop is op XBLA, zijn de kansen op commercieel succes voor Gatling Gears op de PlayStation 3 verkeken.

Daarna wordt het stil rond de studio. In een interview met Control zegt Vanguard te werken aan een derde Mistbound-game, maar dat spel zal nooit uitkomen en het universum verdwijnt in de ijskast — waarschijnlijk voorgoed. Het is midden 2011 als Vanguard aan de slag gaat met een heel ander IP: het universum van Master Chief.

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.