Nieuws
Now Reading
Nieuws • Nederlandse 360-developers lopen (nog) niet warm voor de ‘One’
0

Nieuws • Nederlandse 360-developers lopen (nog) niet warm voor de ‘One’

by Matthijs Dierckx30 mei, 2013

Microsoft hield zijn kruit aardig droog tijdens de reveal van de Xbox One. Dat weerhoudt niemand ervan een eerste mening te vormen en wij waren met name benieuwd naar die van developers met Xbox 360-ervaring. “De adrenaline-pomp staat nog niet aan.”

We beginnen bij Ruud van de Moosdijk van Engine Software, dat recentelijk nog de succesvolle 360-port van Terraria opleverde. Van de Moosdijk reageert op persoonlijke titel. “De presentatie viel erg tegen. Zeker vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar van games is er erg weinig om enthousiast over te worden.”

“Alle non-gaming toeters en bellen passen goed in de strategie van Microsoft, maar momenteel wordt niemand daar nog echt warm of koud van — zeker niet als je buiten de Verenigde Staten woont. Uiteraard ben ik meer dan gemiddeld geïnteresseerd in wat je nu precies met de nieuwe console kan op game gebied, en daar is niet over gesproken. EA heeft hun eindeloze reeks sportspellen aangekondigd, en er was de nieuwe Call of Duty (die ze ook net zo goed een jaartal mee kunnen geven in de naam) …daar gaat de adrenaline pomp niet voor aan. Ik verwacht dat de E3 ons heel wat meer spannend nieuws zal brengen met exclusieve titels en nieuwe IP.”

“Specs zijn een stuk minder belangrijk tegenwoordig dan mensen denken — behalve als je een elitist PC gamer bent, dan is dat het enige dat telt. De Xbox One heeft de nodige upgrades, waarbij meer werkgeheugen de grootste noodzaak was. Jammer dat ze dan wel weer voor trager geheugen gekozen hebben, de PS4 heeft daar duidelijk een streep voor. Maar beide consoles zijn sowieso meer een software upgrade dan een hardware upgrade.”

“Het succes van de Xbox One hangt af van hoe ze XBLA herstructureren en hoe gebruikersonvriendelijk ze de software inrichten. De voortekenen – die grotendeels nog geruchten zijn – zijn niet erg positief. Betalen voor een gebruikte game, online moeten zijn voor het activeren van je games, geen open systeem voor indie developers, geen backwards compatibiliteit, account-locked installaties — hoewel dat volgens mij al weer tegengesproken is; drie simultaan-lopende Operating Systems — hoeveel van de geupgrade resources ben je daar wel niet aan kwijt?”

Positief is Van de Moosdijk over de controller en de nieuwe Kinect. “Wat betreft de controller: de veranderingen ten opzichte van de X360-controller zijn allemaal goed, met name de nieuwe D-Pad (eindelijk) en de naadloze trigger (schouder) buttons. De nieuwe Kinect-implementatie ziet er heel veelbelovend uit, ik ben onder de indruk wat de sensoren allemaal moeten kunnen.”

Engine Software heeft nog geen plannen voor Xbox One-games. “Maar ik sluit niets uit. Elke markt kan voor ons interessant zijn.”

Triumph Studios had met Overlord I en II een miljoenenhit op de Xbox 360. We spreken met mede-oprichter Lennart Sas. Zijn eerste reactie op de onthulling van de Xbox One? “Waar zijn de games?!” En wat hij de meest interessante feature vindt?  “Je schijnt er toch nog games op te kunnen spelen!”

Over de console zelf: “De hardware specs zien er prima uit, vergelijkbaar met de PS4. Je krijgt echt wel weer een mooi stuk hardware voor het geld.”

Triumph werkt momenteel aan Age of Wonders III — voor PC. Zijn er plannen voor Xbox One games? “Alleen plannen in de ijskast momenteel. We moeten maar eens zien of deze nieuwe consoles het succes van hun voorgangers evenaren en of ze een goed platform zijn voor een breed scala aan games — zoals dat bij het PC-platform nu het geval is. De vibe rond de nieuwe consoles is in ieder geval totaal anders dan met de aankondiging van de vorige generatie.”

Microsoft mikt ook erg op een bredere aanpak dan alleen games, is dat een goede zet? “Ja, dat is best een goede zet. Ze hebben er wel veel nadruk op gelegd bij deze eerste aankondiging. Zaken als Video on Demand worden natuurlijk groot. De gedachte om mijn huidige video streamer, decoder, Sonos, externe opslag en TV-pctje te kunnen vervangen door een enkel snel apparaat waar je ook nog de laatste games op kan spelen is best aantrekkelijk. Maar het gaat uiteindelijk om de content en diensten.”

Mede-oprichter en Technical Director Arno van Wingerden voegt daar nog aan toe: “Verder denk is dat het succes voor een groot deel zal afhangen van hoe open het platform wordt voor developers. Dan doel ik met name op het versimpelen van submissie-procedures, het gratis uitbrengen van patches en updates, geen publisher nodig om te releasen, et cetera.”

Codeglue was er relatief vroeg bij, de vorige generatie, met de geslaagde XBLA-game Rocket Riot. Mede-oprichter Peter de Jong is — eigenlijk net als alle andere developers niet te spreken over de naam. “Xbox One, really?” Over het uiterlijk is hij dan weer als enige enthousiast. “Dat vind ik persoonlijk erg ok. Kun je je console eindelijk een keer kwijt bij de rest van je apparaten. Blijkt alleen dat je er niks op mag zetten — dan is dat uiterlijk gelijk weer deels onzinnig. Nou ja, dan maar bovenop. De naam. Nogmaals, Xbox One, really? Zo noemt iedereen de eerste Xbox ook. En dat was nou niet een groot succes dacht ik.”

Wat betreft de specificaties, zijn die goed genoeg voor de komende vijf jaar? “[Die zijn in elk geval] redelijk identiek aan die van de PS4, dat was wel bekend. Maar genoeg voor de volgende vijf jaar? Daar heb ik dus mijn twijfels. Als ARM beweert in 2014 mobile processors te hebben die deze snelheid evenaren, dan komt er geduchte concurrentie van de OUYA’s en GameSticks van deze wereld — qua specs in elk geval.”

“Eigenlijk is de doorput van het HDMI-signaal van je kabelaar de meest interessante feature. Weg met die vreselijke TV-UI’s. Alleen niet beschikbaar buiten de US. Veel van de dingen die ze lieten zien waren speciaal gericht op Xbox’ home market.”

Ook Codeglue heeft geen Xbox One-plannen. “Maar als ze ons vragen een game te maken voor het platform zouden we ook geen nee zeggen.”

Lees ook de reacties van Nederlandse developers op de PlayStation 4-aankondiging.

 

About The Author
Matthijs Dierckx
Dierckx was tien jaar lang oprichter-uitgever van Control. Sinds 2015 werkt hij als componist en sound designer aan diverse projecten, waaronder roguelite cult-hit Unexplored. Hij werkt één dag per week aan de HvA en schrijft over games voor diverse publicaties. In een ver verleden was hij uitgever of hoofdredacteur van PC Zone, GameQuest, PlayNation en FilmValley.