Nieuws
Now Reading
Nordic Game 2013 • “Een moment zo speciaal dat het aan je voorbij trekt tussen de laatste hartslagen van je leven”
0

Nordic Game 2013 • “Een moment zo speciaal dat het aan je voorbij trekt tussen de laatste hartslagen van je leven”

by Alessandra van Otterlo27 mei, 2013

Ste Curran geeft geen presentaties. Hij vertelt verhalen. Hele mooie verhalen die zich soms lastig laten vertalen naar gewoon tekst zonder geluid en zonder beeld, maar ik waag een poging.

Tien jaar geleden was Curran voor het eerst op Nordic Game. Toen had iedereen het nog over Playstation 2 en Xbox en mobiele games bestonden nauwelijks. Sinds die tijd is er veel veranderd, maar Curran kan zich niet alles herinneren wat er in die tussenliggende periode is gebeurd. Een mens onthoudt slechts fragmenten uit zijn leven en kan niet eens bepalen welke fragmenten. Een hoofd zit vol met random Vines.

Het was ook tien jaar geleden dat Curran besloot om games te gaan maken in plaats van er alleen maar over te schrijven. Hij werkte voornamelijk aan muziekgames. Singstar, Guitar Hero. Leuke projecten, maar toch niet de games waar hij echt aan wilde werken. Parappa the Rapper, dat was zijn ideaal. Martine de Ronde’s One Big Game gaf hem de gelegenheid om echt te doen wat hij wilde doen: een game als Chime maken. Na de release van Chime kwam hij Masaya Matsuura tegen. Curran schrok en werd nerveus. ‘Heeft Matsuura Chime gespeeld? Vond hij het leuk?’ zijn de gedachten die hem door het hoofd schieten. Matsuura-san vertelt Curran dat hij een meeting heeft gehad met Kraftwerk. Hij zegt: “I can’t use them. You must”. Curren is sprakeloos. Zijn held, de man die de reden is dat hij games maakt ‘geeft’ hem Kraftwerk. Een moment dat hij nooit zal vergeten. Een moment zo speciaal dat het aan je voorbij trekt tussen de twee laatste hartslagen van je leven, net als alle andere hoogte- en dieptepunten.

Want daar gaat het om in het leven. Speciale momenten. Mooie momenten maar ook heel verdrietige. Zoals Be, het project waar Curran aan werkte na Chime. Als hij nu Be hoort denkt hij niet aan alle uren dat hij er aan heeft gewerkt. Dat waren leuke tijden, maar niet bepaald uitzonderlijk. Nee, het enige wat hem voor ogen komt is het moment dat hij te horen kreeg dat de publisher er de stekker uit had getrokken. Van dat moment kan hij zich ieder klein detail herinneren.

Curran blikt ook terug op het verhaal dat hij vorig jaar op Nordic vertelde over zijn geweldige ervaring tijdens een Britney Spears concert. Nu er meer tijd is verstreken is hetgeen hem van dat concert nog bijstaat eigenlijk alleen nog het meest euforische moment aan het einde van het concert. De rest is verdwenen. Zo ook zijn herinnering aan een recent concert van The Knife wat eigenlijk gewoon slecht was. Wanneer hij nu terugdenkt aan dat concert schieten hem alleen nog de enkele leuke hoogtepunten te binnen. Hierdoor is ook zijn algehele beeld van het concert positiever geworden.

Curran vertelt ook het verhaal van Billoon. Een man die op YouTube reviewvideo’s over ballonnen maakt. De droom van deze man was in een ballon zitten. Hij vindt ergens in Zuid-Amerika ballonnen die groot en sterk genoeg zijn. De eerste poging mislukt. Bij de tweede laat hij bijna het leven. Maar bij de derde poging slaagt hij. Hij zit in een ballon. Hij kijkt een tijdje om zich heen en zegt dan de woorden: Ok, ik zit in een ballon. Wat nu? En dat is het nadeel van hoogtepunten. De weg er naartoe is wellicht het mooiste er van, want zodra je je er bent volgt er een soort van leegte. Wat nu?

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).