Nieuws
Now Reading
Nordic Game 2013 • “De levensduur van de Ouya is ongeveer gelijk aan een mobiele telefoon”
0

Nordic Game 2013 • “De levensduur van de Ouya is ongeveer gelijk aan een mobiele telefoon”

by Alessandra van Otterlo27 mei, 2013

Julie Uhrman founder en CEO van Ouya is in Malmö om ons bij te praten over de ontwikkelingen rond de Kickstarter-sensatie van vorig jaar. Maar voor we naar het heden kijken blikt Uhrman nog even terug en vertelt waarom zij vond dat de markt toe was aan nóg een console.

De reden voor Ouya is tweeledig. Aan de ene kant vindt Uhrman dat de consument op de andere consoles tekort worden gedaan. Games zijn duur en wat er uitkomt is de ene sequel na de andere. Het ontwikkelen van games is zo duur geworden dat niemand meer het risico neemt om nieuw IP uit te brengen. Aan de andere kant ontbreekt het developers aan vrijheid op de traditionele consoles en is daar voor indie developers nauwelijks ruimte. “Ouya vult dus een gat in de markt voor zowel consumenten als ontwikkelaars.”

Terug naar het heden. Op dit moment zijn er 13.000 geregistreerde developers. Die hebben echter nog niet allemaal een dev kit. Er zijn tot nu toe 130 games. Verrassend is dat daar nauwelijks ports van mobiele games tussen zitten. De meeste games zijn zelfs gemaakt door developers die normaliter console of PC games maken. Het free to play model dat de meeste games hebben is een gratis demo en dan betalen voor de rest.

Belangrijkste voor Ouya is de fun factor van de games. Daar laten ze allerlei algoritmen en Kellee Santiago op los. Zij bekijkt wel games leuk genoeg zijn om een plaatsje op de feature lijst te bemachtigen. Dat doet ze samen met andere curators, zoals Richard Lemarchand, die vlak voor de sessie door Uhrman is gestrikt. Verder bepaalt de consument welke games fun zijn. De games die vaak genoeg worden gespeeld komen op de genrelijsten. Games die weinig worden gespeeld zullen lastiger te vinden zijn in de store.

De vraag van een backer uit de zaal wanneer hij zijn Ouya krijgt wordt beantwoordt met een antwoord van een minuut of vijf waarin Uhrman praktisch iedere stap in het productieproces beschrijft. Het klinkt een beetje als een ongemakkelijk excuus, “Maar,”  zegt ze aan het einde “deze vrijdag zijn alle consoles klaar om geshipped te worden. Wacht, hier ga ik op geciteerd worden, dus laat ik het anders zeggen. Als het goed is zijn alle consoles vrijdag klaar om geshipped te worden. Denk ik.”

Als laatste de toekomst. Bij launch verwacht Ouya zo’n 300 games in de store te hebben. Ze zijn nog volop op zoek naar titels die exclusief op de Ouya uitkomen. Met exclusives doelt ze op games waarvoor Ouya het alleenrecht heeft om ze op TV uit te brengen. Developers zijn vrij om daarnaast de games op de verschillende mobiele platforms te launchen, want ze willen hen niet hinderen bij het uitbouwen van hun merk en het verdienen van geld.

De levensduur van de console is ongeveer gelijk aan die van telefoons. Volgend jaar komt er een nieuwe geüpdate versie. Wat een dergelijke update inhoudt is nog niet bekend. “Misschien moet er meer geheugen in”, zegt Uhrman. “Wat het precies wordt is afhankelijk van de ontwikkelingen en de feedback na de launch.”

In de nabije toekomst is Ouya te vinden op de E3. Althans op een groot parkeerterrein tegenover de E3. Op de show zelf wil Uhrman niet staan. “Die is niet toegankelijk voor iedereen en Ouya staat voor toegankelijkheid.”

Ouya fun factsInderdaad, daar staat het logo van Orangepixel, de Nederlandse developer die als eerste een game op Ouya heeft met Gunslugs.

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).