Nieuws
Now Reading
Nieuws • Bam fu: de opvolger Fingle is nóg fysieker. Maar ook gevaarlijker.
0

Nieuws • Bam fu: de opvolger Fingle is nóg fysieker. Maar ook gevaarlijker.

by Wesley Akkerman23 mei, 2013

Bam fu, een soort modern landjepik, is de nieuwe game van Game Oven Studios, makers van het iPad-succes Fingle (lees hier hoeveel de studio daar aan over hield). Spelers proberen op het scherm van de smartphone of tablet alle vakjes in hun eigen kleur te krijgen, terwijl ze elkaar aan de kant duwen — letterlijk. Control sprak met de bedenker van Bam fu en Fingle, Adriaan de Jongh: “Wij vinden het leuk spellen te maken met mensen, tussen mensen. Spellen die verder gaan dan het scherm, die vooral buiten het scherm om plaatsvinden.”

In Bam fu draait het om veroveren. Je hebt als speler de taak om alle gekleurde vakjes in je eigen kleur te krijgen. Maar je tegenstander ook en zo groot zijn die schermpjes van je digitale metgezellen niet. Een potje ontaardt dan ook al snel in het betere duw- en trekwerk. Prima, zegt De Jongh: “Het gaat ons dus vooral om de interactie tussen mensen, meer dan dat je je flink moet inspannen.” Knijpen en prikken mogen overigens ook…

Het heeft vijf maanden geduurd voordat Bam fu klaar was, maar het prototype kostte de studio drie dagen. “Dat klinkt lang voor een game van dit formaat, maar we hebben dan ook tegelijkertijd onze in-house engine multiplatform gemaakt”, legt De Jongh uit. “Veel van de tijd zat hem in het opzetten van een workflow om een schaalbare interface te maken. De game werkt nu wel met nagenoeg dezelfde code op iOS en Android met één druk op de knop.”

“Het is zakelijk en financieel slim je kansen te spreiden”, zegt De Jongh over de keuze om multiplatform te gaan. “Hoe meer platformen je ondersteunt, hoe meer potentiële spelers je game kunnen kopen en hoe meer inkomsten je genereert. Bam fu is in dat opzicht een try-out om te kijken hoe meerdere platformen precies werken.” Het betekent ook dat je meer energie moet steken in PR en marketing, waarvan je inkomsten zeker ook afhankelijk zijn. Dat hebben de developers geleerd van Fingle, het eerste project van de studio waar fysieke handelingen centraal staan.

Het verkópen van een games, is lastiger dan het ontwikkelen, is de mening van Game Oven. In de laatste periode van het development was voor beide mannen van de studio dan ook redelijk stress-vrij. “We hebben wel hard gewerkt, maar het submitten van de game naar iOS gebeurde gewoon overdag en niet ’s nachts. Wel hebben wij veel geleerd over het verkopen van een game en de volgende keer doen we dat beter. Dat blijven lastige dingen.”

Nu de Bam fu in de shop staat kijkt Game Oven stilletjes vooruit naar het volgende project. “We zijn keihard bezig met prototypes voor onze volgende game en het ziet er veelbelovend uit — maar we kunnen er helaas nog niks over kwijt! Daarvoor willen we het prototype eerst nog ‘op niveau’ brengen.”

Bam fu is nu uit voor iOS (iPad, iPhone) en kost 89 eurocent.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.