Nieuws
Now Reading
Reportage • ING gebruikt gamesindustrie in reclame, maar levert dat Nederlandse studio’s iets op?
0

Reportage • ING gebruikt gamesindustrie in reclame, maar levert dat Nederlandse studio’s iets op?

by Alessandra van Otterlo13 mei, 2013

Een lening bij een bank krijgen is voor de meeste gamedevelopers onmogelijk. Banken kennen de gamesindustrie niet goed en vinden het risico vaak te groot. Om hun vingers niet te branden aan die moeilijke sector verkopen ze al snel een ‘nee’. Toen was daar ineens de ING reclamecampagne met als titel ‘Oranje is kansen zien’ waarin games een prominente rol spelen met de tekst “De Nederlandse gamingindustrie groeit dit jaar met 20%”.

Over de campagne is op de ING website het volgende te lezen: “Het huidige economische klimaat vraagt veel van ondernemers. Daarbij moeten ze kunnen rekenen op een betrokken en deskundige bank”, aldus Ben van de Vrie, directeur marketing zakelijk van ING Nederland. “Wij willen de klant helpen om kansen te ontdekken en te realiseren. Niet alleen in woord, maar ook in daad.” Is het dan vanaf nu makkelijker om als gamesbedrijf een lening bij ING te krijgen? Control ging op onderzoek uit.

We nemen allereerst contact op met een ING kredietadviseur. Dit is voor iedere klant het eerste aanspreekpunt en dus ook voor Control het eerste station.

Als een startende ondernemer een lening bij jullie af wil sluiten, hoe gaat dat in zijn werk?

“Afhankelijk van de rechtsvorm stellen we een aantal eisen. Die zijn op de website terug te vinden. Wanneer de ondernemer aan die eisen voldoet kunnen we een aanvraag meer inhoudelijk bekijken. Eén van de dingen waar we altijd om vragen is een business plan waar ook een accountant naar heeft gekeken.”

We zagen de ING Oranje is Kansen reclame, waarin gaming als een kansindustrie wordt neergezet. Vergroot dat ook de kansen voor gamesbedrijven om bij ING een lening te krijgen?

“Ik moet zeggen dat ik niet echt bekend ben met die commercial. Voor ons hebben gamesbedrijven geen voorrang en worden ze beoordeeld als ieder ander bedrijf. Alleen voor mensen in medische beroepen is het makkelijker om een lening te krijgen. Daar komt veel geld binnen. Voor bedrijven uit de natte horeca is het op dit moment moeilijker. Daar verstrekken we nauwelijks leningen aan.”

Dus de positieve boodschap over de gamingindustrie die ING in de commercial gebruikt is niet omgezet naar beleid op het gebied van leningen?

“Nee, we hebben hier geen speciale memo of zo over gekregen, dus qua beoordelingen van leningen voor gamesbedrijven is er niets veranderd.”

Ondanks de zeer positieve commercial lijkt het dus helaas ‘business as usual’ bij ING. Tijd om contact op te nemen met de mensen die dit soort reclames bedenken. We spreken met Robert Gunther, Senior Communications Manager PR Commercial Banking van ING Nederland.

We hebben jullie reclames gezien waarin gemeld wordt dat de gamesindustrie in Nederland dit jaar met 20% groeit. Hoe komen jullie aan dat percentage?

“De groeiraming is gebaseerd op een rapport van Deloitte in samenwerking met de Dutch Game Association, uitgaande van de groeiverwachting voor 2013 [Dit rapport is uit 2011 – red.]. Deze groeiraming is voorafgaand aan de campagne intern getoetst door ING en haar economisch bureau en in lijn bevonden met eigen ervaringen met de sector. Met groei refereren we aan de toename van de omzet. Daarbij kijken we onder meer naar mobile gaming, portal gaming en social gaming, maar ook naar console gaming. De focus ligt bij de laatste categorie op de nieuwe generatie consoles.”

Hoe vertaalt de boodschap van gaming als kansenindustrie zich tot intern beleid voor, bijvoorbeeld, het verstrekken van leningen aan bedrijven binnen deze industrie?

“De kansen die we zien in deze sector hebben invloed op de kredietverlening; bij de beoordeling van een kredietaanvraag zijn immers de omzetmogelijkheden en de groeikansen een belangrijke component. Dat betekent niet dat we voor de gehele sector een afzonderlijk beleid hebben. We beoordelen iedere kredietaanvraag afzonderlijk. Daarbij kijken we naar de achtergrond en ervaring van de ondernemer, de kwaliteit van het businessplan, inclusief de financiële haalbaarheid hiervan, met criteria als solvabiliteit, rentabiliteit en zekerheden(onderpand). Bij het beoordelen van een businessplan houden we uiteraard ook rekening met de groeivooruitzichten (en kansen en bedreigingen) van de sector waarin het bedrijf actief is. Kortom: voor bedrijven uit een sector met gunstige perspectieven, zoals de gaming-sector, geldt geen apart kredietbeleid, maar dergelijke gunstige groeiperspectieven hebben uiteraard wel gevolgen voor de kredietwaardigheid van bedrijven die in die sector actief zijn.”

Maar uw kredietadviseur weet van niets. Hoe kan dat?

“Er is ons veel aan gelegen om iedereen binnen de bank uitgebreid op de hoogte te stellen van wat we extern uitdragen, bijvoorbeeld door middel van campagnes, en de aansluiting daarop bij de uitvoering in de dagelijkse praktijk. Dat wordt uiteraard zorgvuldig op elkaar afgestemd. Het is wat ongelukkig dat jullie net een kredietadviseur hebben gesproken die kennelijk de informatie die we hierover intern hebben verspreid niet goed heeft meegekregen.”

 

About The Author
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo
Alessandra van Otterlo is eigenaar en show runner van Control Magazine. Zij is organisator van verschillende evenementen in de game-industrie en is/was werkzaam voor diverse developers, publishers en organisaties in binnen- en buitenland (zie soops.net/projects).