Nieuws
Now Reading
Interview • Journey componist Austin Wintory: “Ik was bang dat mijn muziek niet goed genoeg was”
0

Interview • Journey componist Austin Wintory: “Ik was bang dat mijn muziek niet goed genoeg was”

by Wesley Akkerman7 mei, 2013

Journey componist Austin Wintory was spreker op Indievelopment. Daar vertelde hij samen met Robin Hunicke over de totstandkoming van het veelgeprezen spel. In een interview achteraf met Control bekent hij dat hij lange tijd onzeker was over de soundtrack: “Mijn hoofd zat vol chaos en angst. Vreselijk was het, zenuwslopend.”

Wintory had zichzelf ten doel gesteld om spelers nog meer de wereld in te trekken dan gameplay al deed. Geen gemakkelijke klus. “Wanneer je naar een huis in de verte loopt, verandert de muziek”, zegt hij. De componist legt uit hoe dynamisch de muziek in Journey is. “Maar wanneer je ergens stilstaat, blijft de muziek ongemerkt in een loop draaien. Loop je een stuk verder, dan hoor je dat de muziek verandert. Loop je daarna snel terug, dan merk je geen vervelende, maar juist een vloeiende overgang in de muziek.” Dat heeft Wintory heel wat moeite gekost. Elk gebied in het spel heeft zo zijn eigen muziek. Muziek die is gebaseerd op een emotie die het oproept en de speler meer in de ervaring zuigt.

Opvallend is de inspiratie die Wintory gebruikte voor zijn muziek. Die kwam namelijk uit het spel. Door Journey vaak, heel vaak, te spelen, kreeg hij een steeds beter beeld (of geluid) van hoe de muziek uiteindelijk zou worden. “Tijdens het spelen probeerde ik te ontdekken wat voor muziek Journey nodig had en dat lukte me alleen door elke hoek van het spel op te zoeken. Onderweg vond ik nog heel wat bugs en het team grapt wel eens dat ik de beste gametester was die ze zich maar konden wensen.” Maar het bracht hem wel de inspiratie die nodig was voor de soundtrack.

Soundtrack van Patton

Vroeger had hij enkel kunnen dromen van zijn huidige baan. Sinds zijn tiende speelt de componist piano en kwam hij via zijn leraar in aanraking met de filmsoundtrack van Patton, die gecomponeerd is door Jerry Goldsmith. “Ik dacht: ‘Wow, ik kan niet geloven dat er mensen zijn die muziek schrijven als beroep.’ Vanaf m’n tiende wilde ik dat al bereiken.” En dat is hem gelukt. Officieel is Wintory niet in dienst bij thatgamecompany en is hij aangenomen door Sony om de muziek voor Journey te maken. Dat heeft hij te danken aan zijn werk aan de soundtrack van thatgamecompany’s fl0w.

“Jenova Chen, Kellee Santiago ( inmiddels weg bij de dev, -red) Nick Clark en ik maakten fl0w als schoolproject. Hoe het is gebeurd weet ik niet, maar opeens besloot Sony om daar een PlayStation-spel van te maken. Dat heeft ertoe geleid dat ik overdag lessen volgde en ’s avonds bezig was met het schrijven van muziek voor het spel.” En dat hij op freelancebasis uiteindelijk heeft gewerkt aan Journey. Een proces dat hem heel wat grijze haren heeft bezorgd, maar waar hij ook veel van geleerd heeft. “Zo dicht bij gamedesign heb ik nog nooit gestaan, maar dat komt omdat ik alles uit het spel wilde halen.”

Angst

Het proces van het schrijven, beschrijft Wintory als ‘chaotisch’ en ‘vol angst’. “Angst, dat het me niet zou lukken om het indrukwekkende werk dat zich voor mijn ogen ontpopte eer aan te doen. Ik heb gedacht dat ik degene was die het project ervan zou weerhouden groots te worden, omdat mijn rol als componist gigantisch was, vanwege de rol van de muziek. Het moest geweldig worden. Vreselijk was het, zenuwslopend.” Het resultaat mag er zijn: het spel bouwt op van basaal en elektronisch, naar instrumentaal en vervolgens orkestraal en alle muziek speelt in op wat de speler doet.

JourneyGame

Wintory krijgt wel eens de vraag van collegae hoe ze gamecomponist kunnen worden. “Dan is mijn eerste vraag: ben je een gamer? Meer dan de helft zegt dan: meh, en haalt zijn schouders op. Kijk, als ik de producer ben van een spel en ik moet een componist uitzoeken, dan zoek ik iemand die weet hoe het medium in elkaar steekt. Je rugzak telt.” Zijn ervaring is dat je op zoek moet gaan naar iemand waarmee je ontzettend goed kunt samenwerken. “Heb je hem gevonden maar denk je dat het te vroeg is? Dan heeft het zo moeten zijn. Dat levert de beste synergie op.”

 Journey is een succesvol PlayStation 3-spel van Thatgamecompany. Het neemt spelers mee op een bijzondere reis naar een geheimzinnige berg. Emotie en interactie staan centraal in de prachtig vormgegeven wereld van Journey. Maar ook de muziek, want die speelt een belangrijke rol in de ervaring. Het development was moeizaam en heeft veel langer geduurd dan verwacht, maar het resultaat was geweldig. Het spel én de muziek zijn dit jaar overladen met awards.

About The Author
Wesley Akkerman
Wesley Akkerman is freelance journalist met als specialisatie de Nederlandse gamesindustrie.