Nieuws
Now Reading
Interview • Dennis Zoetebier werkt als Quest Designer aan The Witcher 3: “Ik hoopte stiekem al op CD Projekt RED”
0

Interview • Dennis Zoetebier werkt als Quest Designer aan The Witcher 3: “Ik hoopte stiekem al op CD Projekt RED”

by Eric Bartelson6 mei, 2013

Globetrotters afl.3 • Nederlandse developers zitten over de hele wereld. In deze rubriek laten we ze aan het woord over gamedevelopment in andere landen. Hoe ervaren ze het werk hier ver, ver vandaan?

Dennis Zoetebier werkt in Polen bij CD Projekt RED, de studio achter de grootste Europese RPG The Witcher en de intrigerende nieuwe game Cyberpunk 2077. Hij is Quest Designer voor The Witcher 3: Wild Hunt.

Hoe ben je terechtgekomen bij CD Projekt RED?
“Na het faillissement van The Chronicles Of Spellborn was het lastig om als Quest Designer in Nederland aan de slag te komen. Collega’s van me wezen me op de recruitment agency OPM in Londen, waar ik me toen heb ingeschreven. Ik kreeg al vrij snel een aanbod, wat ik heb afgeslagen omdat ik net was gaan samenwonen. Om dezelfde reden ben ik toen binnen Nederland op zoek gegaan naar werk. Maar de wens om terug te keren naar de gamesindustrie bleef bestaan. In december 2011 heb ik OPM weer eens een mail gestuurd met de vraag of er nog interessante posities waren. Ik kreeg al snel het bericht dat er misschien wel iets voor me was. Maar dan wel in Warschau. Toen hoopte ik al stiekem op CD Projekt.”
 

THE WITCHER

The Witcher is een RPG-trilogie gebaseerd op de boeken en verhalen van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski over Wiedźmin, vertaald als The Witcher. Van de eerste twee delen verkocht CD Projekt RED meer dan vijf miljoen exemplaren, een indrukwekkende prestatie voor wat in feite redelijke niche-games zijn. The Witcher 3: Wild Hunt verschijnt op de volgende generatie consoles.

Maar toen was je er nog niet?
“Nee, ik moest een proefopdracht maken. Of ik binnen vijf dagen even een speelbare quest in elkaar kon zetten die voldeed aan een aantal strakke eisen. Gelukkig was dit rond Kerst en is de periode uiteindelijk verlengd tot twee weken. Die had ik ook echt hard nodig om een geschikte omgeving te vinden, die binnen no-time te leren beheersen en er iets behoorlijks uit te stampen. Na een valse start door een lullige bug in mijn quest die ik gebouwd heb in Neverwinter Nights 2 kwam het uiteindelijk toch nog goed. Ik heb een Skype-interview van een uur doorstaan, via e-mail onderhandeld over m’n salaris en uiteindelijk in Polen gesproken met de Lead Quest Designer, de Executive Producer en de Managing Director. Toen hebben ze me aangenomen.”

Wat is de grootste verandering in je leven door het werken bij CD Projekt RED?
“Nu doe ik eindelijk wat ik het liefst doe, maar ik ben daarvoor wel verhuisd naar Polen. M’n vrienden en familie in Nederland mis ik heel erg, maar Facebook en Skype zijn echt een uitkomst. ”

Wat is jouw taak daar?
“Mijn functie is Quest Designer. Ik ontwerp quests aan de hand van het verhaal dat het Story Team oplevert en met behulp van onze eigen Visual Programming Language implementeer ik dat in de game. Het team lijkt op het eerste gezicht behoorlijk horizontaal, maar meer dan in Nederland kunnen leidinggevenden er iets doorheen drukken als dit naar hun inzicht goed uitkomt.”

Dennis-ZoetebierHoe bevalt het leven in Polen?
“Polen zijn niet echt de vrolijkste mensen, sterk religieus en tamelijk xenofoob. Daarnaast is het één van de meest homogene samenlevingen ter wereld, meer dan 90 procent is tot een paar generaties terug Pools. Uiteraard werken er bij CDPR vrijwel uitsluitend progressieve, weldenkende types, maar op straat kan je nog wel eens tegen een muur van onbegrip oplopen. In de studio is ongeveer de helft niet Pools, dus ik vind veel aansluiting bij mijn mede-vreemdelingen”.

Zijn er culturele verschillen waar je erg aan moest wennen?
“Polen zijn minder direct dan Nederlanders, dus als je iets verneukt moet je graven om erachter te komen hoe erg het nou allemaal echt is. Meisjes zijn over het algemeen een stuk minder assertief dan Nederlands meisjes, voornamelijk omdat het klassieke man-vrouw model dankzij de enorme invloed van de katholieke kerk nog sterk gevoed wordt. Polen zijn erg nationalistisch, begrijpelijk, gezien het heftige verleden van het land, maar sec gezien een emotie die me weinig zegt.”


Dit artikel is ook te lezen in Control #33

About The Author
Eric Bartelson
Eric Bartelson is co-founder en voormalig hoofdredacteur van alles Control. In het verleden was hij hoofdredacteur van GameQuest, schreef over games voor het Parool en was scout voor een grote publisher.