Nieuws
Now Reading
Event • Control Gamelab #8 – Storytelling in Games met onder andere verhalen uit het heelal van Eve Online
0

Event • Control Gamelab #8 – Storytelling in Games met onder andere verhalen uit het heelal van Eve Online

by Redactie29 april, 2013

Op dinsdag 7 mei vindt de volgende Control Gamelab plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het thema van de live talkshow over gamedevelopment is ditmaal Storytelling in Games.

Met diverse gasten spreken we over verschillende verteltechnieken in gamedesign, het belang van een verhaal en de vrijheid voor spelers om hun eigen verhalen te creëren en te ervaren.

Vandaag werd bekend dat de verhalen die spelers beleven in de MMO game Eve Online (en die hier verzameld worden) als basis dienen voor een nieuwe tv serie. We spreken met de developers van de game over het unieke narratieve karakter van Eve Online. Hoe spelers hun eigen ervaringen creëren en daarmee een emotionele binding met de game opbouwen.

Is Nathan Drake nou eigenlijk een goeie gast of is hij eigenlijk een psychopatische massamoordenaar? En Lara Croft dan. We zien haar huilen omdat ze iemand heeft vermoord, maar de rest van de game doet ze niet anders doet dan pijlen tussen ogen mikken en bijlen in schedels rammen. Over de discrepantie van de ‘gevoelige protagonist’ en zijn wrede daden praten we met Jeroen D. Stout.

Control Gamelab bevat altijd een interactief element en ook dit maal is de collectieve kracht van het publiek nodig. Verwacht een gewaagd storytelling-experiment met Monobandas Niki Smit.

Verder onder meer Lennart Sas, mede-oprichter van Triumph Studios dat na twee Overlord-games momenteel werkt aan het derde deel in hun Age of Wonders-serie. Bij Sas schuift ook de vaste Triumph-componist aan, Michiel van den Bos (verder bekend van Unreal en Deus Ex). Van hem horen we graag op welke wijze de muziek het (achtergrond)verhaal van een game kan versterken.

Applied games, wat moeten die met een verhaal? We gaan het horen van Kars Alfrink (hubbub) en journalist en schrijver Niels ‘t Hooft. Gezamenlijk bedachten ze diverse verhalen voor een game die ze maakten in opdracht van de belastingdienst en momenteel werkt het duo weer samen aan een story-heavy applied game.

Met Jurriaan van Teunenbroek, mede-oprichter van Youda Games, spreken we over storytelling in casual games. Zijn casual spelers wel geïnteresseerd in een verhaal? Hoort bij een casual game ook een ‘casual’ verhaal — of juist niet?

Locatie (en co-productie): Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. Toegang is gratis, aanmelden gewenst. Dat kan hier.

About The Author
Redactie
Redactie